Ny rapport från Austin

Publicerad 2015-03-22 12:18:20 i Allmänt,

Förra veckan besökte jag konferensen SXSW i Austin för tredje året i rad. En fantastisk samlingsplats för alla som är nyfikna på vad framtiden har att erbjuda gällande kreativitet och kommunikation. I år testade vår lilla delegation från jobbet att boka boende via AirBnb. Det funkade väldgit bra. Huset i östra Austin, nära bar och matgatan E 6th St, var väldigt fint och värdarna mycket hjälpsamma. Smidigt att bo med gångavstånd till konferesen/festival och all bra mat. För om det är något det finns gott om i Austin så är det mat. Läs gärna mina tidigare små guider. Här och här.
 
Bild: Boende i östra Austin via AirBnb.
 
Nära vårt hus låg trevliga Cenote. Ett fik/lunchställe med enklare meny byggd kring frukost, ägg och mackor. Det är ett fint litet trähus med stor trädgård där det finns gott om bord att äta vid och spana på trafiken som slingrar sig in mot centrala Austin. Bra ställe att ladda batterierna på inför dagen. Under festivalveckan är det dock mycket kvällsevent här så ett tips är att komma tidigt.
 
Bild: Grötfrukost på Cenote.
 
Ytterligare en bra upptäckt var Contigo. Väldigt trevlig restaurang i utkanten av Austin. Inget du promenerar till utan här gäller taxi. Men det är väl värt resan. Invid en parkering och en stor åker ligger restaurangen där de flesta av borden står under barhimmel. Självklart finns en bar och matsal under tak men det är med öppna väggar. I Austin älskar restaurangägarna verkligen hängande miniglödlampor och på Contigo har de inte sparat på krutet. Hundratals smålampor ger ett väldigt mysigt intryck. Känns nästan som att vara i en gammal godsägares trädgård på Julepfest. Menyn är enkel med ändå spännande. Testade bland annat friterade gröna bönor med chilimajonäs till förrätt. Och till fördrinken serverades det cashewnötter rostade i svartpeppar och lönnsirap. Svingott! Till varmrätt blev det en gryta på kanon och dumplings. Det var gott men hamburgaren som bordsgrannen åt var magisk. Till dessert blev det bourbonglass som riktigt bra avslutning.
 
Bild: Contigo Austin

När det kommer till barer så måste jag tipsa om Weather Up. Även den i östra Austin. Baren är ett helt litet hus på E Cesar Chavez St. Mycket kakel och läder på insidan och miniglödlampor på baksidan. En riktigt mysig bar med fler egna specialare på cocktailmenyn. Väldigt bra pris på Lonestar med shot på hemgjord kanelwhiskey som får skägget att dallra.
 
Bild: Wheater Up

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2015-03-23 20:56:23

Kom och tänka på en sak när jag såg bilden på drinkvagnen.

Då jag inte bor i Sthlm skulle jag gärna ta emot tips på hemsida som säljer drinkgrejer, allt från cherry in syrup till härliga shakers osv. Har du några tips? Gärna svensksida.

Tack för en bra blogg!

Postat av: industribolaget

Publicerad 2015-03-24 08:44:47

Anonym,

Nyligen öppnade en bra svensk sajt för det

kolla in: http://www.caskcompany.se/

Sen finns även internationella

http://www.caskcompany.se/

Med vänlig hälsning

Samuel
industribolaget.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

[email protected]

Jag heter Samuel Garlöv. På kvällar och helger leker jag med den här högst personliga bloggen. Industribolaget är en blogg om allt jag tycker är extra kul i livet som mode, matlagning, cocktails, resor, hotell, böcker och magasin. Den är min hobby. Om du har några frågor eller funderingar så är du varmt välkommen att mejla [email protected]

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela