Industribolaget i Austin

Publicerad 2013-03-19 13:38:00 i Allmänt,

Då var jag tillbaka i vardagen igen och samlat intrycken från min första, riktiga, tjänsteresa. Det blev allt som allt 25h i New York som inkluderade ett möte, lite shopping, en god middag, några timmars sömn, ett frukostmöte och lite mer shopping innan det var dags att flyga vidare till Austin i Texas. Till Austin åkte jag för att besöka festivalen/mässan/konferensen South by Southwest. En tillställning som pågår i 10 dagar på temat musik, film och interaktivt. Jag var där för den interaktiva delen och stannade i fyra dagar. Det var ett tajt schema med massvis av inplanerade föreläsningar och seminarier men tack vara bra boende och god research inför så hann jag med det mesta på min lista. Stort tack till Jonas Cramby som gav fina tips inför resan. Ni kan läsa hans tips här. Jag hann öven upptäcka en del på egen hand som jag vill dela med mig här på bloggen. Hoppas det ska smaka!

 

Easy Tiger

Easy Tiger är ett bageri på gatuplan och ölhall i källaren med tillhörande biergarten och uteservering med scen. Grymt snyggt ställe både på utsidan och på insidan. Läget är central, bara några kvarter från konferenscentret i centrala Austin. Inte det roligaste området kanske men perfekt ställe att gå till på lunchen mellan föreläsningar/möten för en kaffe eller en öl och lite kött.

Deras utbud på fatöl är enormt. Gott om lokala märken och kunnig personal som kan berätta och tipsa om vad som bör drickas. Vi kom sent på kvällen efter det att vi landat och hämtat ut våra festivalpass.  Vi valde att sitta ute i deras ”biergarten” där ett band lirade countryrock och köttet serverades på bricka. Som ett första intryck för Austin och Texas så kändes det perfekt. Jag testade en blandad köttbricka med pastrami, bringa, coleslaw, senap and hembakade kringlor. Köttet var helt fantastiskt och stämningen på stället god.  Billigt som bara den och väl värt ett besök.

 

East Side Showroom

 

Ligger på andra sidan motorvägen, ca 15 minuters promenad från kongresscentret. Slitet litet hus som inte ser så mycket ut för världen från utsidan. Men väl på insidan möts man av en burlesque-industri-dusty deco-inspirerad bar. Samtliga bartenders bär mustasch och den väldigt välsorterade baren hade allt man kunde önska.

 

Stort fokus på bourbon och enligt The Austin Cronichle skulle East Side Showroom ha Austins bästa is. Kan inte med säkerhet säga om det sista var sant, hann inte med att besöka tillräckligt många barer, men isen var bra. Riktigt bra. Och drinkarna likaså. Jag testade en variant på Mint Julep med bourbon och cognac som smakade riktigt bra och var snyggt byggd.  Men den stora fröjden var att studera killarna bakom baren när de jobbade. Riktiga proffs utan påklistrad attityd. East Side Showroom rekommenderar jag varmt för dig som gillar drinkar. Lite dyrare än medelbaren kanske men väl värt varenda cent. Stort plus för den snygga detaljen att de serverade fatölen i återanvända marmeladburkar.

 

La Condesa

 

Austin är fullt av food trucks och taquerior som serverar underbart goda tacos. Nästan i varje gathörn hittar man ett litet kluster med små bussar och släpvangar som serverar mexikanskt eller bbq. Billigt och gott. La Condesa är dock en lite finare restaurang precis bredvid W Austin Hotell. Ett nybyggt hus och ganska olikt resten av Austin. Området är kanske lite trist men maten och drinkarna är bra. Jag åt carnitas som på något sätt tillagats i bananlöv och det var bland det godaste jag ätit. Sinnessjukt gott. Och deras Street Corn (grillad majs rullad i ost) var nästan en hel middag i sig. En modern och snygg lokal med inslag av betong, stål och trä. La Condesa har trevlig personal och en snygg bar på andra våningen som man kan hänga i väntan på bord. Om man känner för att äta lite finare en kväll under vistelsen i Austin så är La Condesa ett bra tips.

 

Freedmen’s

Freedmen’s ligger uppe vid universitetet. Ett område som skiljer sig stort från områdena kring kongresshotellen där jag spenderade största delen av min tid i Austin. Det tar kanske 45 min att gå från kongresscentret (taxi var inte att tänka på under SXSW)till Freeedmen’s men det är värt det. På vägen får man se lite mer av staden och uppe vid universitetet förändras utbudet av butiker och caféer.

Freedmen’s ligger i en anrik byggnad som hyst allt från fria slavar, till en kyrka och ett bageri. I dag är det en bar med tillhörande restaurang med en riktigt härlig innergård/biergarten. Det mesta på menyn är ”smoked” så man får inte vara så kräsen på kraftiga smaker. Precis som på Easy Tiger serveras maten direkt på bricka och det är kött som gäller. Stort plus för utbudet av tillbehör. Jag testade syrade morötter och grillad cole slaw med citron till min kyckling. Till dessert t åt jag banana pudding, en av de godaste efterrätter jag smakat. Någonsin. Allt som allt en snygg restaurang med goda drinkar och helt ok mat.  I sällskapet valde jag nog fel som tog kyckling men mina kollegor var väldigt nöjda med sitt kött.

Jo’s Coffee är något av en institution i Austin och finns på två adresser. Den mest kända ligger en bit ner på South Congress Avenue och den andra på West Second Street. Jag testade deras Pulled pork sandwich och tog en öl när jag hade lite tid att döda mellan eftermiddags -och kvällspasset. Kostade mig knappt 80 spänn och smakade himmelskt. Serverades i fluffigt bröd med vitkål, pickles och bbq-sås.  Jo’s erbjöd gratis wifi så får mig var det ett perfekt ställe att runda av arbetsdagen på och samla tankarna.

 

Kommentarer

Postat av: Anton

Publicerad 2013-03-19 17:34:17

Äntligen!

Postat av: Simon

Publicerad 2013-03-20 08:38:00

Älskar Austin! Fantastiskt mångsidig stad! Var drygt tio år sen jag var där sist men kan knappt bärga mig till jag lyckas få till att åka dit igen!

Postat av: Joel

Publicerad 2013-03-20 16:51:48

Väldigt trevlig och intressant läsning! Man blir onekligen sugen på Austin och Texas i allmänhet. Får nöja mig med NYC på lördag. Har du något speciellt att rekommendera där?

Med vänlig hälsning, Joel

Postat av: industribolaget

Publicerad 2013-03-20 17:13:46


När du shoppat dig trött är Soho Park ett bra tips för goda burgare. Eller Lucky Strike för sjysst atmosfär och god öl. Inget du behöver boka. Annars är rekommendationen att boka till middagarna. Har bäst koll på butiker i Soho/Tribeca och där gillar jag J.Crew Liqour Store, J.Crew Men's Shop, Saturdays (har svingott kaffe också), Club Monaco,Inc Restaurant Suppliers för bargrejer, McNally Jackson för böcker (och kaffe).

Trevlig resa!

Mvh

Samuel

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

[email protected]

Jag heter Samuel Garlöv. På kvällar och helger leker jag med den här högst personliga bloggen. Industribolaget är en blogg om allt jag tycker är extra kul i livet som mode, matlagning, cocktails, resor, hotell, böcker och magasin. Den är min hobby. Om du har några frågor eller funderingar så är du varmt välkommen att mejla [email protected]

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela