IB Awards: Årets restaurangupplevelse

Publicerad 2016-12-01 21:14:59 i Allmänt,

I en av stans minsta restauranglokaler upplevde jag en av mina största matupplevelser. Duck & Crab på Rådmansgatan är verligen en gömd juvel. Lokalen var tidigare en bra deli som serverade Stockholms enda Philly Cheese Steak Sandwich men har nu byggts om. Kaklet och bardisken är bytt mot ljus träinredning som ger en hemtrevlig och varm inramning. Då det inte får plats så många bord så består servisen av en enda person. En riktig klippa också. Helt klanderfri och perfekt trevlig.
 
Jag åt ostron till förrätt och till huvudrätt blev det husets chilikrabba på rekomendation. Krabban var banne mig bland det godaste jag ätit på mycket länge. Det tar sin tid och är väldigt pilligt vilket gjorde att det krävdes en handfull flaskor Pang Pang Light innan tallriken var tom. Men det är värt allt jobb. Såsen är overkligt god. En dröm! Extra bonus för äventyret att gå på toaletten. Gå in genom köket, ta sedan en trappa  rakt ner genom ett hål i golvet till en källarkorridor, förbi ett mysigt chef's table och sedan över världens högsta tröskel innan du når toan. Riktigt skoj.
 
Som ni förstår så var jag väldigt nöjd med mitt besök och Duck & Crab står som vinnare i kategorin Årets restaurangupplevelse. På fin andraplats måste jag passa på att nämna Low & Slow Smokehouse på Luntmakargatan. Även den väl värd ett besök.
 
 

Kommentarer

Postat av: Fredric

Publicerad 2017-01-07 17:18:18

Kanske helt orelaterat egentligen, men de har en Philly Cheese Steak Sandwich på Broken Kungsgatan också. Även om den inte är speciellt god finns den.

Svar: Den typen av tips är alltid relevant! Ska kolla upp. Tack!
[email protected]

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

[email protected]

Jag heter Samuel Garlöv. På kvällar och helger leker jag med den här högst personliga bloggen. Industribolaget är en blogg om allt jag tycker är extra kul i livet som mode, matlagning, cocktails, resor, hotell, böcker och magasin. Den är min hobby. Om du har några frågor eller funderingar så är du varmt välkommen att mejla [email protected]

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela