Hög tid för pappakläder

Publicerad 2015-11-10 16:29:00 i IB Utstyrsel,

Nu har jag varit pappa till Emmilou i snart fyra månader. Vissa saker börjar jag få kläm på. Andra inte. Att vara på jobbet stora delar av dygnet gör att man hamnar efter när det kommer till att tolka olika typer av skrik. Det finns arga skrik, glada skrik, ledsna skrik, asförbannande skrik, trötta skrik, uttråkade skrik och hungriga skrik bara för att nämna några. Svårt att känna in allt. Men jag lär mig. Mina styrkor är, enligt mig själv, nattning, sång, blöjbyte och de tusen pussarnas attack. Det sistnämnda är precis vad det låter som. Riktigt lyckad grej som alltid leder till stora leenden och kluckande skratt hos Emmilou.

När det kommer till kläder har pappalivet faktiskt förändrat en del. För det första har inköpen gått ner, vilket är bra. Det är för mycket köphets ändå som det är. För det andra så har praktiska plagg stigit i ranking. Betyder dock inte att det tummas på stil. Man får bara tänka till lite extra.

Rock: GANT Rugger
Tröja: GANT Rugger
T-shirt: James Pearse
Jeans: A.P.C
Bälte: J.Crew
Skor: Nike
Mössa: Club Monaco
Bärsele: Babybjörn 

Exempelvis är sneakers att föredra framför alla andra typer av skor. Viktigaste anledningen är att de är snabba att få av och på i hallen när jag ska gå ut med Emmilou. Snabbhet här, och nu pratar vi sekunder, kan vara det som skiljer joller från ett Indominous Rex-vrål i vagnen när varma ytterkläder börjar märkas av. Sen har rock visat sig väldigt praktiskt framför andra ytterplagg. Den är lätt att ta av och på, rymmer en Babybjörn under och ger bra skydd mot vind ute på promenad. Tröjor med dragkedja är bra, tänk luvtröja, då den går snabbare att få av och på jämfört med knäppning om du själv råkar ut för svettatack vid blöjbyte på cafétoalett eller gråtkaos på barnvagnspromenaden. Gamla urtvättade jeans är ett måste. Glöm att försöka gå in nya jeans nu. Du behöver kunna böja dig mycket, sitta på huk och mysa på golvet bredvid babygymet så ledigt och skönt som möjligt. På tröjan närmast kropp är det bra med mörka färger, eller mönster, för att maskera kräks -och dregelfläckar. Mörka plagg över lag är smidigt ur den synpunkten. Kläderna får heller inte låta och prassla. De måste också vara i gosigt tyg då ett miniansikte med världens lenaste hud kommer borra in sig där vid mys och läggning.

Du får helt enkelt tänka att du ska vara som en Navy Seal. Pappakläderna du har på dig måste göra att du kan röra dig snabbt, bekvämt, ljudlöst och ibland även osynligt. 

Kommentarer

Postat av: L

Publicerad 2015-11-10 20:33:22

Haha,hörhör. Befinner mig i samma situation (minus två veckor). Trodde aldrig i mitt liv att en grå ziphoodie stor nog att inrymma en babybjörn skulle utgöra en av garderobens hörnstenar i vuxen ålder!

Postat av: Erik

Publicerad 2015-11-11 10:02:30

Vill bara passa på att ge lite beröm, något det inte kan bli för mycket av på internet. Jag uppskattar verkligen ditt insiktsfulla, prestigelösa och ofta småroliga sätt att skriva, samt att de inlägg som kommer känns genomtänkta och håller hög kvalitet. Även om det handlar om "ytliga" ämnen som mode, mat och inredning så blir det aldrig ytligt.

Postat av: industribolaget

Publicerad 2015-11-11 10:47:34


Erik,

Tack. Det värmer att höra!

L,

Hang in there :)

Mvh

Samuel
industribolaget.se

Postat av: Anton

Publicerad 2015-11-11 14:06:54

Underbart inlägg! Vad är det för märke på rocken i bilden? Härlig höstfärg!

Postat av: Erik Gustafsson

Publicerad 2015-11-11 17:29:56

Skriv gärna märkena på plaggen, även här:)

Postat av: industribolaget

Publicerad 2015-11-13 15:18:12

Anton och Erik,

Det är fixat nu. Hade missat det innan.

Mvh

Samuel
industribolaget.se

Postat av: mattias

Publicerad 2015-11-13 16:20:56

Var hittar man hoodien? Kan inte hitta den på gants hemsida :(

/M

Svar: Mattias, den har något år på nacken. Kan nog vara så att den inte säljs längre. Ska bli bättre på att uppdatera mitt bildarkiv som jag använder till kollagen.

Med vänlig hälsning,

Samuel
industribolaget.se
[email protected]

Postat av: H

Publicerad 2015-11-16 14:24:46

Vad är det för modell på nike-pjuksen?

Postat av: Tom Browne

Publicerad 2015-11-27 00:14:11

Mattias: Skorn är Nike Internationalist. Hittar dock inte den färgen i de vanliga online-butikerna.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

[email protected]

Jag heter Samuel Garlöv. På kvällar och helger leker jag med den här högst personliga bloggen. Industribolaget är en blogg om allt jag tycker är extra kul i livet som mode, matlagning, cocktails, resor, hotell, böcker och magasin. Den är min hobby. Om du har några frågor eller funderingar så är du varmt välkommen att mejla [email protected]

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela