Så fixar du basgarderoben

Publicerad 2015-02-08 13:09:17 i Allmänt,

En bra garderob behöver ett gäng basplagg som du alltid kan lita på. En centrallinje bestående av ett samspelt mittbackspar, hårtjobbande innermittfältare och en vass toppforward. Det ska egentligen inte spela någon roll vad du kombinerar med runt om. Basplaggen gör alltid sitt jobb och ser till att du ser bra ut.
 
Jag kan inte säga vad som är bäst. Eller vilka måsten som finns. Det enda jag kan göra är att kolla in i min egen garderbob och berätta vad jag tycker funkar.
 
Om vi börjar från tårna med skor. Satsa på ett par rena och låga vita sneakers. Med rena menar jag att de ska vara fria från stora tryck och logotyp. Välj läder eller ordentlig canvas. En skön sko som du kan matcha till allt från jeans, chinos till shorts och även kostymbyxor för en lite ledigare stil.
 
Bild: Byxa: J.Lindeberg, Skor: Mark McNairy
 
Sedan tycker jag det är bra med en brun lågsko också. Ett par brouges funkar fint. Finns säker en massa regler kring bruna skor och tider på dygnet men det rör mig inte ryggen. Bruna skor, och då gärna ett par brouges går att kombinera med nästan alla byxor, framförallt till jeans som jag ofta bär.
 
Bild: Shorts: Samsoe & Samsoe, Skor: Nike 
 
Som tredje par är det bra att ha en liten slit och släng sko. En sneakers som funkar på gymet men också som du snabbt kan dra på dig när du ska till affären eller som räddar dig under långpromenader på weekendresan i storstad.
 
Nu går vi vidare till byxor. Ett par mörkblå jean och ett par chinos (gärna lite mörkare variant), samt två par udda "finbyxor". Ett par mörkblå och ett par gråa. Jag skriver "finbyxor" då jag menar att de kan användas till kavaj eller skjorta och tröja istället för att köra helkostym på jobbet. Jag äger själv två par från J.Lindeberg som jag haft stor användning för under hösten och vintern. Passar till nästan allt.
 
Bild: Shorts: These Glory Days, Skjorta: J.Crew, Bälte: Hope
 
På shortsfronten så föredrar jag den kortare Magnum PI-varianten. Satsa på ett par i khaki samt svarta jeansshorts. Jag önskar att jag skulle kunna bära upp längre finshorts till kavaj som Nick Wooster men det ser bara löjligt ut på mig.
 
 
Bild: Jacka: Dr Denim, T-shirt: Samsoe & Samsoe, Kavaj: Oscar Jacobson
 
När det kommer till överkroppen så är ett par grå t-shirts med crew neck väldigt användbart. Passar under kavaj och snyggt bara i sig själv till jeans eller chinos. När det gäller skjortor så gillar jag button down-modellen. Jag har en blåvitrandig, en vit, en ljusblå och en lite mer färgglad madrasvariant. Bra också att ha en kortärmad vit som du kan använda till shorts på riktigt varma dagar. Ska tilläggas att den kortärmade skjortan faktiskt är fin instoppad i "finxbyxor" med bälte. Rulla bara upp ärmarna ett snäpp så det inte blir George Costanza av allt. Om det finns utrymme så är en jeanskjorta eller chambray-variant alltid bra att ha också.
 
Bild: Skjota: GANT
 
På tröjfronten är det bra med en ren grå sweatshirt och en stickad blå crew neck. En sweatshirt kan du bära ovanpå skjorta eller bara för sig själv till jeans och chinos. Blå crew neck passar nästan til alla skjortor under kallare årstider. 
 
En ofodrad kavaj kommer alltid väl till pass. Mörkblå eller grå passar till allt. Jag gillar varianter med lite större fickor som slukar allt från telefon till anteckningsblock. Tänk Indiana Jones när han undervisar på sitt college. 
 
När det gäller ytterkläder så har jag en engärgad bomber, en mörk rock och en jeansjacka som jag alltid kan falla tillbaka på. Tre plagg som funkar var och en för sig men som också kan kombineras två och två i lager på lager när det blir lite kyligare och du ännu inte är redo att plocka fram vinterjackan.
 
Bild: Jeansjacka från Weekday att bära under kavaje när det är lite kyligare ute
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

[email protected]

Jag heter Samuel Garlöv. På kvällar och helger leker jag med den här högst personliga bloggen. Industribolaget är en blogg om allt jag tycker är extra kul i livet som mode, matlagning, cocktails, resor, hotell, böcker och magasin. Den är min hobby. Om du har några frågor eller funderingar så är du varmt välkommen att mejla [email protected]

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela