Så blir du stammis

Publicerad 2015-02-07 11:14:00 i Allmänt,

Jag tycker det är fint med stammisar. Människor som investerar massvis med tid, och ofta pengar, på ett och samma ställe. Det kan vara en restaurang, café eller bar dit du går ofta, där personalen vet vad du heter och vad du ska beställa samtidigt som du kan morsa på några andra gäster eftersom ni ses flera gånger i veckan. Tänk hur det är för alla i Cheers. Det ska vara en plats "Where every body knows your name. And they are always glad you came."
 
 
 
Men hur blir man stammis?
 
Jag har byggt denna lilla guide baserad på mina egna erfarenheter. Först från mina år som bartender när jag jobbade extra på helger och varje sommar under studietiden. Sen från mina egna försök att under de senaste sex åren hitta rätt i min nya hemstad Stockholm.
 
Börja med att välja ställe. Ett plus är om det ligger nära hemmet, jobbet eller på vägen mellan de två. Det ökar sannolikheten att du kommer att ha tid att gå dit ofta. Sen måste du gå dit ofta. Gärna på bestämda tider. Jag har till exempel ett fik på Erik Dahlbergsgatan dit jag går 1-2 gånger i veckan för att köpa frukost. Där beställer jag alltid samma sak: leverpastejssmörgås, päronjuice och Caffé latte i pappmugg. Gör ditt val och upprepa sedan konsekvent. På fiket på Erik Dahlbergsgatan tog det ungefär två månader innan frukostbeställningen satt. 
 
Jag körde exakt samma teknik när jag pluggade i Santa Barbara i Kalifornien. Varje morgon på väg till föreläsningarna gick jag in på ett ställe som hette Java Jones. Där beställde jag en Caffé latte med dubbel shot. Efter några veckor han jag knapp komma in genom dörren innan mitt kaffe var klart och jag snabbt kunde betala efter några snabba "Hi guys!", "How are you?" "Ruff night?" osv. 
 
 
Bild: Din beställning på stammsibaren ska vara enkel. Båda att göra och att komma ihåg.
 
Exakt samma regel gäller för att stammisbaren. Var konsekvent. Beställ gärna något enkelt. Kom inte in varje gång och be bartendern blanda något gott. Satsa istället på enkla kort. En enkel, men god, flasköl. Eller kanske en Jack Daniels & Cola. Huvudsaken är att det ska vara enkelt att komma ihåg och lätt för bartendern att göra. Drömmen är att du kliver in och går fram till en ledig plats vid baren och ungefär samtidigt som du sätter dig ner så ställs din beställning upp framför dig.
 
Det leder mig in på nästa tips. Var snäll och trevlig. Säg alltid "Hej!" och "God morgon!". Är du nyinflyttad kan du alltid presentera dig. Efter mina år bakom baren kan jag säga att personer som är snälla och trevliga bli ihågkomna. Det räcker med ett enkelt "Hej!". 
 
Det tredje steget mot att bli stammis är dricksen. Gäller framförallt när det kommer till baren och krogen. Var generös i början. En proffsig bartender kommer att belöna dig i längden med smakprover och extra fin service när det är trångt.
 
Fjärde och sista tipset. Självklart egentligen men många som missar denna. Säg "Hej då" när du går och tacka för maten. Har du lånat en av fikets tidningar viker du såklart ihop den och lägger tillbaka den på sin plats. 
 
Testa ovanstående och gör ett ställe till ditt.

Kommentarer

Postat av: Filip

Publicerad 2015-02-07 17:04:09

Stammisar är bra. De vet hur man beter sig och de gör inga krångliga beställningar. Bra dricks och bra snack. Opretentiöst.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

[email protected]

Jag heter Samuel Garlöv. På kvällar och helger leker jag med den här högst personliga bloggen. Industribolaget är en blogg om allt jag tycker är extra kul i livet som mode, matlagning, cocktails, resor, hotell, böcker och magasin. Den är min hobby. Om du har några frågor eller funderingar så är du varmt välkommen att mejla [email protected]

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela