Industribolaget i köket: 5 min shrimp roll

Publicerad 2014-09-13 13:41:00 i IB Köket,

Om du åker till New England i USA kan du käka äkta lobster rolls. Det är en fantastisk liten "macka" med hummer, selleri och majonnäs. Det hela serveras i smörstekt korvbröd. Svingottt!
 
Hemma är det såklart roligast att försöka göra så mycket som möjligt från grunden när man har tid. Men tid har man inte alltid. Och hummer är dyrt. Så därför har jag tagit fram en variant som är billigare och bara tar 5 minuter att tillaga.  
 
Jag ger er Industribolgets 5 min shrimp roll.
 
 
 
Du behöver:
 
1 burk räkor alt kräftstjärar
Selleri
Salladslök
Citron
Mjonäs
Svartpeppar
 
Skär selleri och salladslök fint, blanda med räkorna och två matskedar majonnäs. Smaka av med lite färsk citron och svartpeppar.
 
Smöra insidan av ett korvbröd och stek tills de får fin gyllene färg. Fyll bröden med röran och garnera med lite salladslök. 
 
Servera med en kall Pale Ale eller ett glas ginger ale.

Kommentarer

Postat av: Micael

Publicerad 2014-09-15 16:00:51

Underbart, det är detta som gör att jag återvänder varje dag. Bra tips som ligger helt rätt i tiden. Bra jobb.

Postat av: Karl

Publicerad 2014-09-17 17:18:30

Ser riktigt gott ut! Kommer utan tvekan att testas.

Postat av: DD

Publicerad 2014-09-19 13:37:00

Kul idé! Shrimp betyder dock räka. Kräfta heter crawfish eller crayfish. Havskräfta heter t.o.m. Norwegian lobster :)

Postat av: Calle

Publicerad 2014-09-19 17:57:24

DD: Läste du ens inlägget? :)

Postat av: Henke

Publicerad 2014-09-23 15:54:16

Hallå!
Måste säga att din blogg är helt fantastisk! Mycket bra mattips och modetips. Uppskattas alltid!

Men måste fråga, vart har du köpt den röda korgen som du lagt maträtten i?

Postat av: industribolaget

Publicerad 2014-10-03 08:29:55


DD,

Det är såklart helt korrekt.

Henke,

Jag har köpt några på Lagerhaus men det var ett par år sedan. Köpte några fler nyligen och då fanns de på Leilas köksbutik i Moodgallerian i Stockholm. Tror Bagaren och Kocken säljer dem online också.

Allt gott!

Med vänlig hälsning

Samuel

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

[email protected]

Jag heter Samuel Garlöv. På kvällar och helger leker jag med den här högst personliga bloggen. Industribolaget är en blogg om allt jag tycker är extra kul i livet som mode, matlagning, cocktails, resor, hotell, böcker och magasin. Den är min hobby. Om du har några frågor eller funderingar så är du varmt välkommen att mejla [email protected]

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela