Om det här med skägg

Publicerad 2014-01-03 08:32:00 i Allmänt,

Sedan två år tillbaka har jag vågat låta skägget växa en aning. Jag ordnar till det med trimmern då och då men känner mig inte så bekväm. Anledningen är inte att det kliar utan att jag har svårt att ta mig förbi gränsen från bara skägg till långt skägg. Att vara fast i mellanläget, som jag är nu, är en utmaning då det är svart att klä sig till vilket leder till att jag rakar av det istället. Skäggstubb passar till allt och långt skägg passar till allt. Men när man börjar trimma mellanläget (säg 2 veckorsskägget) och framförallt rakar halsen så blir det problem.

 

För att ni ska förstå vilken längd jag menar så tänk Mitchell Pritchett i Modern Family. Ett typexempel på en längd på skägget som är svårt att klä sig till. Rundhalsad krage blir för skarpt avslut, precis som skägget i sig. Djupare rundhalsade t-shirts är inte att tänka på för då blir det Big Brother av allt. Kostym blir tv-sport och jeansskjorta eller, annan skjorta för den delen, blir rackig bartender. Riktmärket på skägglängd som passar till allt är enligt mig Ben Gorham, grundare av Byredo. Jag undrar om jag någon gång kommer lyckas ta mig dit? Utmaningarna är klädvalen på vägen.

Bild: Ben Gorham i ett skägg lätt att klä sig till. (Bild via gq.com)
 

Kommentarer

Postat av: Johan

Publicerad 2014-01-03 09:13:15

Sedan flera år tillbaka bär jag helskägg under vinterhalvåret och är slätrakad under de varmare årstiderna. Det vanligaste misstaget män gör i det här sammanhanget är att trimma/ansa alldeles för tidigt. Det bästa skäggråd jag har fått är att låta det växa fritt åtminstone de första 4-6 veckorna - sedan är det mycket enklare att få till en snygg men naturlig "skäggfrisyr". Det finns dessutom bara ett sätt att klä sig till skägg, nämligen precis som man klär sig utan...

Postat av: industribolaget

Publicerad 2014-01-03 10:18:11


Johan,

Bra råd. Tackar!

Mvh

Samuel
industribolaget.se

Postat av: Art Vandelay

Publicerad 2014-01-05 09:38:45

Har själv jobbat på ett långt skägg som jag trivs väldigt bra med. Precis som Johan skrev gäller det att låta skägget växa ut ordentligt, vilket kommer vara jobbigt i någon vecka eller två då det tappar form. Efter 6-8 veckor är det dags för ett besök hos en barberare. Roy and Son vid hornstull är att rekommendera. Oavsett hur långt skägg du har är det alltid lite roligare när någon som är kunnig får fixa till det som man kanske inte alltid lycka få till perfekt själv, exempelvis att lägga en grym halslinje eller skapa en schyst form. Till sist, tack för en grym blogg!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

[email protected]

Jag heter Samuel Garlöv. På kvällar och helger leker jag med den här högst personliga bloggen. Industribolaget är en blogg om allt jag tycker är extra kul i livet som mode, matlagning, cocktails, resor, hotell, böcker och magasin. Den är min hobby. Om du har några frågor eller funderingar så är du varmt välkommen att mejla [email protected]

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela