Om att stoppa in skjortan

Publicerad 2013-10-30 08:00:00 i Allmänt,

Jag gillar att stoppa in skjortan. Det ser bra ut på bild och det känns alltid som man har ett övertag mot alla med skjortan hängande utanpå byxorna. Det finns dock ett problem. I alla fall för mig. Skjortan sitter inte kvar där den ska.
 
Antingen beror det på att jag har för kort överkropp med för långa ben eller tvärtom. För om jag försöker köra en ung Ted Danson med skjortan instoppad utan bälte så räcker det med att ta ett steg framåt och skapelsen går från avslappnat cool till träslöjdslärare på Birka. Skärpet borde ju vara räddningen då tycker man. Men icke. Jag har försökt med skärp i alla byxmodeller. Framför spegeln, när jag står helt stilla, så håller jag en bra President Bartlet-nivå. Att gå fungerar också bra men att försöka plocka ner en kaffekopp från hyllan eller sätta sig på en stol är helt omöjligt. Då åker allt upp och utanför till en rufsig George Costanza-look istället. 
 
Har nu därför börjat studera folk på väg till jobbet och det verkar som äldre män med silverhår samt högre och lite rundare midja inte har några som helst problem med att få skjortan att sitta på plats innanför byxan. Rundare midja kommer jag ju få i framtiden ändå så fram tills dess får ni gärna dela era hemliga tips på att hålla skjortan på plats innanför byxorna.
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: AC

Publicerad 2013-10-30 09:08:45

Längre skjortor kanske.. Jag upplever att många modeller är så korta att de helt enkelt inte går att ha nerstoppade...

Postat av: Simon

Publicerad 2013-10-30 12:40:45

Precis. Hemligheten är lång och gubb-vid skjorta. Krävs lite mage för att inte se ut som om man tältar i den gubb-vida skjortan.

Postat av: Johan

Publicerad 2013-10-30 16:20:23

Förre brittiske premiärministerns, John Major, skräddare ska enligt uppgift ha instruerat honom att alltid ha skjortan nerstoppad i kalsongerna för att hålla den (skjortan alltså) på plats. Är osäker på om det knepet är att rekommendera, men så går det alltså till på Savile Row.

Postat av: industribolaget

Publicerad 2013-10-30 16:32:51


Johan,

Underbart tips!

Mvh

Samuel
industribolaget.se

Postat av: Fredric

Publicerad 2013-10-30 18:06:50

Jag känner igen mig.. Det blir att testa kalsongtricket till jobbet imorgon ^^

Postat av: Emil

Publicerad 2013-10-30 18:33:51

Skämt åsido så handlar det väl om att ha högre byxor?

Postat av: Alexander

Publicerad 2013-10-30 22:43:22

Köp byxor med rätt storlek. Många bär byxor/jeans som sitter för löst i midjan, och då kan heller inte skjortan stanna kvar där. Jeans släpper efter en tids användning. Köp en storlek mindre mot vad som känns bra i provrummet.

Postat av: Mr.Edward

Publicerad 2013-10-31 00:27:54

Hej!

Riktigt härlig blogg,

Du har skjortor som är för korta nertill.
Kör mer dressadeskjortor som är längre så får du se att dem sitter där de ska.
Läs gärna min blogg:

www.mr-edward.com

Postat av: SE

Publicerad 2013-10-31 07:07:42

J. Lindebergs och Bläcks slim fit håller sig på plats för mig, mycket pga den smala passformen.

Se Mike Ross i Suits. Välsittande slimmade skjortor, alltid instoppade, utan att för den delen bli gubbiga.

Postat av: SE

Publicerad 2013-10-31 07:20:36

Tar f ö gärna tips om slim-skjortor där jag inte betalar så mycket för lappen i nacken. Charles Thyrwitts tailored/extra slim är för vida. Är 183cm, 46a i kavajstorlek.

Samuel, tack för mycket bra läsning genom åren!

Postat av: industribolaget

Publicerad 2013-10-31 08:06:17


Tack alla för bra kommentarer och tips!

Mvh

Samuel
industribolaget.se

Postat av: Jakob

Publicerad 2013-10-31 11:07:43

Tror det helt enkelt handlar om att börja köpa byxor med högre midja och skjortor som är längre och tajtare för att få det att se riktigt bra ut. Har själv samma problem och det slutar alltid med att jag bär skjortan utsläppt, vilket jag börjar tycka se lite slarvigt ut. Funderar själv på att köpa dessa byxor som jag har blivit tipsad om, http://www.finealtashop.com/denim/133-genoa.html. Som du ser så har mannen på bilden både hög midja och tajt skjorta. Uppdatera gärna den dagen du har fått till den perfekta invikningen ;)!

Postat av: Fredrik

Publicerad 2013-11-01 18:00:51

Jag köpte dessa förra året. Funkar fint om du har dressade knästrumpor hemma!

http://www.amazon.com/7197-Shirt-Stays-Garters-Straight/dp/B001TLBZYE

Postat av: Daniel

Publicerad 2013-11-25 13:02:42

Jag har märkt att de gånger jag har T-shirt under skjortan så känns det som att nedstoppningen håller sig bättre.

Kanske kan vara något att testa.

Postat av: Marcus

Publicerad 2013-11-26 16:49:05

Bartlet behöver nog aldrig sträcka sig efter kaffekoppar. Om du prompt behöver utföra sådana atletiska aktiviteter så får du leva med att rätta till skjortan då och då. :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

[email protected]

Jag heter Samuel Garlöv. På kvällar och helger leker jag med den här högst personliga bloggen. Industribolaget är en blogg om allt jag tycker är extra kul i livet som mode, matlagning, cocktails, resor, hotell, böcker och magasin. Den är min hobby. Om du har några frågor eller funderingar så är du varmt välkommen att mejla [email protected]

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela