Tävling: Favoritskjortan med GANT Yale Co-op

Publicerad 2011-03-25 08:12:20 i Allmänt,

I dag släpper GANT en kollektion med specialskjortor under namnet GANT Yale Co-op. Skjortorna är reproduktioner av gamla skjortor som såldes på Yale Co-op-store under 60-talet. Skjortorna som nu börjar säljas i Sverige, på nätet och i GANTs butik på Birger Jarlsgatan i Stockholm, har en fin detalj i en så kallad "locker loop" på ryggen som kom till för att man enkelt skulle kunna hänga upp skjortan i omklädningsrummet. En trevlig liten detalj som följt med sedan 60-talet.
GANT har varit snälla nog att bistå med fem stycken skjortor som ni alla kan tävla om här på Industribolaget. Eftersom skjortorna från GANT Yale Co-op har en historia och bär på små trevliga detaljer tänkte jag att det kunde vara kul att höra om era skjortor och deras historia. Temat för tävlingen blir därför "Min favoritskjorta".

Så här går tävlingen till:
Jag vill att du i text och bild berättar storyn bakom din bästa skjorta. Din guldklimp i garderoben. Din favorit.
Ta en bild och berätta i text (max 500 ord) varför just den skjortan är din favorit och maila in ditt bidrag till [email protected].
Glöm inte att skriva namn, önskad storlek (S-XL) och fullständiga kontaktuppgifter!
En jury bestående av mig samt ansvariga på GANT väljer ut de fem bästa bidragen.
De fem vinnarna kommer att kontaktas via mail och bidragen publiceras med text och bild här på bloggen. Ditt bidrag kan även komma att användas av GANT.
Tävlingen startar den 25 mars och pågår fram till 1 april.
Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren.

Lycka till!

Ps. Skriv ner en URL om du har en blogg som du vill att jag ska länka till om du skulle vinna.


Bild: GANT Yale Co-op

Som lite inspiration till tävlingen tänkte jag ta tillfället i akt och berätta om min favoritskjorta. En klassisk blå- och vitrandig buttondown som jag köpte på J.Crew i San Francisco 2008.

Det var ungefär samtidigt som jag startade Industribolaget faktiskt. I vilket fall, den här skjortan har varit med om mycket. Den har matchats collegeslipsar, blå blazer, grå kostym, cardigan, crewneck, slitna jeans och chinos. Den har varit på Demokraternas konvent i San José i Kalifornien och sett när Bill Clinton talade bland ballonger, skyltar och konfetti. Den har suttit med en Maker's Mark i The Redwood Room på Clift Hotel. Den har svettats framför Spanien-Sverige i EM och gråtit av ilska när Villa gjorde 2-1. Skjortan har fläckats av köttsaften från för många burritos på Freebirds. Den har suttit ensam och uppgiven en sen natt på McDonald's Kungsgatan i Stockholm. Den har irrat omkring en tidig och förvirrad morgon i Berlin. Den har lidit stora nederlag men rest sig sakta. Den har slitits alldeles lagom mycket i kragen av dåliga slarviga tvättar i en gul gammal tvättmaskin. Skjortan vars ärmar alltid rullas upp har varit grundplagget för broken preppy. Skjortan var med när jag fick mitt första riktiga jobb och såg när AIK vann SM-guld i fotboll. Den var mitt i den första varma och oförglömliga kramen som gick över i en kyss. Den bär på många minnen. Den är min favorit.

Kommentarer

Postat av: Erik

Publicerad 2011-03-25 09:04:49

Härlig text. Är du saker på att du bara berättar om en skjorta?

Postat av: E

Publicerad 2011-03-25 09:09:44

Cool tävling!

Postat av: industribolaget

Publicerad 2011-03-25 09:14:16



Erik,



Helt säker :)



Mvh



Samuel

industribolaget.se

Postat av: A

Publicerad 2011-03-25 14:30:21

Cheesier then cheese.

Postat av: Vilhelm

Publicerad 2011-03-25 14:47:21

Min favoritskjorta är just nu till salu. Slå till nu eller ångra dig sen.

http://www.tradera.com/Brooks-Brothers-Skjorta-Oxford-Storlek-M-15-5-Made-in-USA-auktion_163903_130252915

Postat av: Oliver

Publicerad 2011-03-26 11:53:57

Lyckat av Gant att lansera linjen igår, men få till en försening som gör att de inte kommer till butik förrän nästa vecka.

Postat av: Anonym

Publicerad 2011-03-26 12:12:13

Vad menas med vinstskatt?

Postat av: Tobias

Publicerad 2011-03-28 02:58:09

Tänkte göra ett försök att beställa hem ett par skjortor från J.Crews hemsida (via en studerande vän i San Jose, eftersom J.Crew fortfarande inte skeppar till Europa. De svinen). Du som äger åtminstone en av deras skjortor borde ju kunna svara på hur de sitter rent passformsmässigt? Är rätt smalt byggd, 193cm/80kg. Kommer skjortan sitta som ett tält på mig i storlek L?

Postat av: indsustribolaget

Publicerad 2011-03-28 08:31:02



Tobias,



Jag har två skjortor (M & L) medium är nu lite väl tajt på mig (181cm/80kg) L sitter bättre över bröstet och är perfekt i längden. Nu gillar jag dock lite större skjortor. Jag vet att de har olika modeller så det gäller att kolla upp det. Sitter på jobbet just nu utan skjortan men jag kan kika vilken modell jag har senare i kväll.



Mvh



Samuel

industribolaget.se

Postat av: Robert

Publicerad 2011-03-28 10:45:11

Tobias,



Jag hade nog satsat på M om du vill att skjortan ska ha ungefär den passform som är frekventast i Europa. Personligen är jag 185/78 och Small sitter alldeles utmärkt på mig och slutar någon cm nedanför bältet. Dock vill jag påpeka att andra plagg från J. Crew såsom tröjor och jackor ofta kräver en något större storlek (Jag använder Medium). Glöm inte bort att be din vän nyttja deras studentrabatt.



Allt gott

Postat av: Tobias

Publicerad 2011-03-28 17:32:55

Tackar så mycket för era svar!



Jag är särskilt sugen på en av deras "Secret Wash"-modeller. Så om det är en av dem du har så vore det perfekt att få veta Samuel, eftersom jag likt dig gillar lite större skjortor. Såg dessutom att de har en tall-sektion (2 tum längre sleeve+body), vilket borde vara perfekt i mitt fall.



Mvh

Postat av: Simon

Publicerad 2011-03-31 08:26:20

Jag är 185 och ca 74 pannor. Tittade just efter och jag har M på J Crew skjortan jag har på mig. Det är en standardmodell från förra året. Har du lång rygg är det nog värt att plocka från tall-selection för det hade inte skadad med nån cm till på längden.

Postat av: Johan

Publicerad 2011-03-31 18:36:54

Vilken färg är det på skjortan på bilden i blogginlägget? Jag tycker att den ser ut att ha en lila ton i sig, men hittar ingen motsvarande på GANTS:s hemsida. Är det den indigo-blå varianten månne?

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

[email protected]

Jag heter Samuel Garlöv. På kvällar och helger leker jag med den här högst personliga bloggen. Industribolaget är en blogg om allt jag tycker är extra kul i livet som mode, matlagning, cocktails, resor, hotell, böcker och magasin. Den är min hobby. Om du har några frågor eller funderingar så är du varmt välkommen att mejla [email protected]

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela