Stil behöver inte kosta skjortan

Publicerad 2008-05-23 19:28:37 i Inspiration,

Vissa har frågat om namnet Industribolaget och jag skrev en motivering när jag startade den här bloggen för snart en månad sedan, den lyder som följer.

Varför har jag valt att döpa denna blogg till Industribolaget?
Jo saken är den att ,Industribolaget är en butik eller mindre varuhus i Örebro, dit jag som liten brukade gå med min mormor och morfar. På Industribolaget kunde man hitta det mesta, allt från kostymer, WCT overaller, gubbkepsar, kjolar, gympaskor och finskor. De hade allt och till priser som passade medelsvensson.
Vid den tiden var jag helt insnöad på märken som Nike och Russel Athletic och förstod inte alla mormor och morfars sätt att tänka. Gud va pinsamt att behöva gå till skolan i ett par Baghera gymnastikskor osv.

Men åren har nu gått och jag har sedan länge tagit kontrollen över min egen ekonomi. Som student med extrajobb på helgerna har jag då och då kunnat unna mig en runda till "märkesbutikerna" men det har inte varit ofta. Istället har jag lärt mig uppskatta mormor och morfars nutida version av Industribolaget, som H&M och IKEA. Är det så att man ser en golvlampa från ROOM för 4500kr så kan man hitta en liknande design som lyser minst lika bra på IKEA för 399kr. Samma sak gäller för kläder, en Dsquared2 kostym har man helt enkelt inte råd med och då gäller det att göra vad man kan på H&M. Oftast blir det jättebra och man känner sig som en kung ändå.

Det jag försöker säga är att stil inte måste kosta skjortan och det är verkligen inte märket som gör mannen. Så tack mormor och morfar för Industribolaget.


Så ,där är motiveringen och nu ska jag visa att jag kan leva upp till den och ge en sommarkostym till alla oss vanliga dödliga.
Till vänster ser vi ett proffs, Milo Ventimiglia i ett reportage från GQ. Det var den här bilden som lade grunden till min khakikostym hysteri.  Dock hade jag inte råd att köpa en Armani som den i reportaget utan de blev att gå ut på budget jakt. Skam den som ger sig in på H&M och J Crew i San Francisco, bada bing bada boom, en kostym och slips för ca 1000kr.


image187

Till vänster:                                                                        Till höger:

Kostym: Armani                                                               Kostym: H&M
Skjorta: Isaia                                                                    Skjorta: H&M
Slips: Ralph Lauren                                                       Slips: J Crew
Solglasögon: Blinde                                                      Solglasögon: UO
Näsduk: Robert Talbott                                                 Näsduk: Century 21

Kommentarer

Postat av: Jocke

Publicerad 2008-05-23 20:14:59

Riktigt snygg outfit, antar att det är du till höger... blev nu enormt sugen på att springa till HM och köpa en beige kostym.
Överlag har dina bilder lockat till grym inspiration.

Postat av: Jacob

Publicerad 2008-05-23 22:04:23

Håller med föregående talare. Grym sida!

Vad är UO för märke? Var finns de? Tack för svar.

Postat av: Dorian Gray

Publicerad 2008-05-23 23:01:08

Äger en likadan kostym och är jättenöjd!

Postat av: industribolaget

Publicerad 2008-05-23 23:19:52

Jacob,

Flåt mig UO är lika med Urban Outfitters

Postat av: Nina

Publicerad 2008-05-23 23:22:19

Riktigt snyggt, förstår att du satsade på det.

Postat av: Jim

Publicerad 2008-05-24 10:13:42

H&M kostymen är ju frym, hittar man den i de mindre affärerna eler måste man till sthlm, gbg för att få tag på en sådan?

Postat av: Jonas

Publicerad 2008-05-24 16:41:26

Så det är så alltså. Min Pappa tog alltid med mig till Industribolaget när han skulle handla kläder, men jag kan inte säga att jag gillade det. Men nu har de lagt ner om jag inte är helt fel ute. De stängde för ett par år sedan...

Postat av: Olof, Manolo.se

Publicerad 2008-05-25 17:03:39

Mycket stiligt och ett suveränt exempel på att en snygg klädsel inte nödvändigtvis måste följas av ett renast konto! Aston Martinen i bakgrunden får väl ses som ett undantag. :)

Postat av: Magnus

Publicerad 2008-05-27 09:05:41

Hujedamig vilket bra inlägg! Din blogg hoppade just upp många pinhåll på stilstegen.

Många som tror sig veta nåt om stil plockar ihop det dyraste de kan hitta av det som är i ropet just nu: chinos, wayfarers, you name it. Resultatet är oftast inget annat än skrattretande.

Att kunna plocka ihop en toksnygg och hållbar look i lågprisbutiker, som du har gjort här, det är att ha koll på riktigt!

Keep it up!

Postat av: S.

Publicerad 2008-05-29 10:07:14

Mer sådant här tack. Där en outfitt kostar mer än hela min månadslön. Fortsätt matcha ihop lågbudgetalternativ (max ca 3000 kr) så kommer du ha en trogen läsare i mig.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

[email protected]

Jag heter Samuel Garlöv. På kvällar och helger leker jag med den här högst personliga bloggen. Industribolaget är en blogg om allt jag tycker är extra kul i livet som mode, matlagning, cocktails, resor, hotell, böcker och magasin. Den är min hobby. Om du har några frågor eller funderingar så är du varmt välkommen att mejla [email protected]

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela