Industribolaget firar 5 år!
Bloggandet har gått lite på tomgång den senaste tiden. Mycket att göra på jobbet inför semestern gör att hjärnan inte alltid är så sugen på att dra igång med att skriva inlägg framåt kvällskvisten.
Under denna, den senaste bloggtorkan, har Industribolaget hunnit fylla fem år. Fem år! Helt sjukt egentligen. När jag startade bloggen delade jag ett studentrum borta i Santa Barbara med en partyglad irländare. Jag bodde kanske på jordens bästa ställe men kände mig gammal och lite stressad över alla polare som flyttade till Stockholm och fick jobb hemma. Urdumt så här med lite perspektiv, men så var det då. Bloggen var ett sätt för mig att bota hemlängtan och hålla igång skrivandet. Då för fem år sedan fanns det inte så många ”modebloggar” för killar. Jag tänkte att jag startar en och bloggar på tills det att jag flyttar hem till Sverige igen. Så blev det inte. Jag fastande. Och det som hållit mig kvar var glädjen och all fin respons jag fått genom åren från er läsare. Ganska snabbt hittade jag min egna lilla ”nisch”. Jag skrev mer om situationerna i vilka jag bar mina kläder snarare än om själva kläderna i sig. Sen drömde jag en hel del också. Drömmar om resor, mat och dryck. Drömmar om livet som var och som skulle komma.
Industribolaget är ingen stor blogg. Det har den aldrig varit. Men den är min blogg. Och trots sin ringa storlek så har bloggen öppnat dörrar. Jag har fått möjligheter att testa nya saker jag aldrig trott att jag skulle få göra. Det har varit både utvecklande och lärorikt. Under Industribolagets fem år så har stiluttrycket ”broken preppy” myntats, jag har tillverkat slipsen Lyman och The Manweek Bag, spelat in film tillsammans med GANT och kämpat på Facebook för att få J.Crew till Sverige. Utöver det så har det blivit korta intervjuer med idoler som Mauro Scocco, Michael Bastian och Martin Gelin.
Det är verkligen mycket som har hänt under dessa fem år. Killar i Sverige har blivit ännu mer modemedvetna. Riktiga proffs i allt från stilkoder till matlagning och dryckesval. En positiv utveckling för alla oss som är intresserade då det resulterat i ett bredare och snyggare utbud av plagg och accessoarer ute i butikerna. Instagram har, bredvid Facebook och Twitter, gjort det ännu enklare, och snyggare, att berätta för omvärlden vem man är och vad man gör. Något som också påverkat vår stil och konsumtion.
Mina favoritklädmärken som GANT Rugger och Our Legacy står sig fortfarande starka och uppmärksammas internationellt. Samtidigt har gamla klassiker som Oscar Jacobson gjort en resa till det bättre och hittat en målgrupp i min egen ålder. Brothers har lanserat The Tailor Club vilket höjt både kvalitet och modegraden hos kedjan. Även i träningsvärlden har stil och kläder fått ett ökat fokus. Här har Nike gjort ett jättefint, och smart, jobb. Jag tycker att det blivit roligare att träna vilket på grund av alla nya grejer vilket också fått mig att inse vilken sjuk materialist jag är.
För mig personligen har nu matlagningen tagit en allt större plats. Hör kanske till då jag fyllt 30 och som inflyttad Stockholmare förväntas börja baka mitt eget bröd och sätta långkok. Men en förklaring är också att jag sedan förra året, för första gången efter det att jag flyttade hemifrån, haft tillgång till ett riktigt kök. Ingen kokvrå. Utan ett kök med egna vassa knivar och ordentlig arbetsyta. Det har resulterat i nyvunnen matglädje vilket ni säkert märkt av även på bloggen.
Med det sagt vill jag önska er alla en glad midsommar! Hoppas ni får njuta av fint väder, god mat, iskall öl, sällskap och dans.
Tack!
Mvh
Samuel
Lite fler bilder från back in the day då jag startade Industribolaget. Inget skägg och ett par kilo lättare i steget :)