#boköl

Publicerad 2014-02-26 16:48:00 i Allmänt,

Så här i bokreatider vill jag slå ett litet slag för mitt personliga initiativ #boköl på Instagram. Syftet är att uppmuntra till mer läsning. Vi behöver alla läsa mer böcker. Riktiga böcker. Inga osexiga saker på padda och platta. Nej jag pratar sidor som man kan tumma, klassiker man lånar ut till kompisar, sidor som det går att göra små anteckningar i marginalen på och ryggar som ser snygga ut hemma i bokhyllan. 
 
 

Böcker är viktigt för mig. Antagligen beror det på att jag växte upp i ett hem med mycket böcker. Mina föräldrar har sjukt mycket böcker. Som liten kommer jag ihåg att jag plöjde Sune, Bert och Svedelid för att sedan gå över till Sjöwall & Wahlöö. Men sedan tog det stopp. Läsningen kom i andra hand och fokus lades på fotboll samt att cykla omkring och leta efter hemmafester. Efter ett par år tog jag upp läsningen ordentligt igen. Tror att det var någon gång kring det att jag gick ut gymnasiet. Boken blev en viktig kompis under de många resor jag gjorde då. Kommer bland annat ihåg den härliga känslan jag hade när jag var på jakt efter titlar av Tom Clancy i ett litet skul på ön Gili Air i Indonesien. En kvinna hade ställt i ordning och sorterat upp böcker från golv till tak som resenärer lämnat efter sig. I skydd av skuggan från palmerna var det bara att gå in, lämna sin gamla bok och ta en ny. Helt perfekt!  
 
Ni har säkert en massa egna bra läsminnen. Dela gärna i kommentarsfältet och se sedan till att läsa lite i en riktig bok till helgen. Ölen kan fungera som muta. Dokumentera det hela och publicera under #boköl så att andra kan inspierars och hitta nya titlar.
 
 

Kommentarer

Postat av: JP

Publicerad 2014-02-28 11:26:26

Haha Olov Svedelid, utbildat ungdomar i historia sedan 70-talet.

Postat av: Philip

Publicerad 2014-02-28 12:14:52

Dennis Lehanes böcker håller nästan alltid hög klass!

Postat av: magnusalvar

Publicerad 2014-03-06 11:56:10

Jag finner en stor charm i böcker! Men läser inte allt för ofta.. Fast i mitt umgänge är det ändå väldigt mycket.

Men ack så skönt det var när jag för några år sedan läste Hundraåringen. Låg i hammocken under vindsnurran. Tog inte lång tid innan jag läst ut den.

Postat av: Martin

Publicerad 2014-03-12 18:13:56

Roberto Bolanos verk tål mycket tummande!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

[email protected]

Jag heter Samuel Garlöv. På kvällar och helger leker jag med den här högst personliga bloggen. Industribolaget är en blogg om allt jag tycker är extra kul i livet som mode, matlagning, cocktails, resor, hotell, böcker och magasin. Den är min hobby. Om du har några frågor eller funderingar så är du varmt välkommen att mejla [email protected]

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela