Industribolaget i köket: Mackor och soda

Publicerad 2014-04-27 13:44:00 i IB Köket,

Två riktigt bra kokböcker som kommer tummas ordentligt i sommar är Mackor av Jonas Cramby samt Soda, lemonad och snacks av Tove Nilsson. Utöver att de är väldigt fina så är de utsökt goda. Jag har börjat jobba igenom ett par recept. Har bland annat en gingerbug som står och bubblar i köket "as I blog". I helgen testade jag att göra egen syrup på ginger ale och lemonad. Båda blev väldigt goda. Det blev även en egenkomponerad köttmacka och shrimp roll inspirerat av Jonas Cramby. Här har jag kvar att baka brödet själv. Den tiden hade jag inte i lördags. Får bli nästa helg.
 
 
Ginger ale syrup
 
2 dl mixad färsk ingefära
1 msk citronzest
1 pressad citron
5 dl vatten
2 dl rörsocker
2 dl strösocker
 
Koka upp ingefära och citron med 5 dl vatten. Ta av plattan. Tillsätt socker och vispa lätt så det löser upp sig. Låt dra under lock några timmar. Sila av på flaska och kyl. Servera med mycket is och sodavatten. Jag använde även syrupen som bas i en Darn n' stormy med mörk rom och lite köpt ginger ale på toppen. Svingott!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

[email protected]

Jag heter Samuel Garlöv. På kvällar och helger leker jag med den här högst personliga bloggen. Industribolaget är en blogg om allt jag tycker är extra kul i livet som mode, matlagning, cocktails, resor, hotell, böcker och magasin. Den är min hobby. Om du har några frågor eller funderingar så är du varmt välkommen att mejla [email protected]

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela