Industribolaget i Berlin

Publicerad 2013-09-25 08:43:52 i Allmänt,

I helgen var jag i Berlin med jobbet. Det var andra besöket på ett år och jag måste säga att det är en stad som växer på mig. Men det är inte allt crazy nattliv och vara uppe 36h i sträck i gamla fabriker som lockar mig. Jag gillar maten och drycken. Som tur är finns det gott om båda. Här kommer därför ett par tips från helgens besök.
 
Bild: Katz Orange
 
Katz Orange är en snygg, trevlig och god restaurant inhyst i ett gammalt bryggeri. Råvarorna är lokalt producerade. Tomaterna till vår förrätt odlades till exempel i rabatten på uteserveringen. Då vi var ett väldigt stort sällskap hade vi beställt meny i förväg så vi kunde inte testa allt. Det blev slow roasted pork till huvudrätt vilket var magiskt. Lokalen är ombonad och med egen DJ i ena hörnet. Katz Orange ligger på 5 minuters promenad från Hotel Mani som jag varmt kan rekommendera. Litet men snyggt hotell med god frukost. Kocken fixar dina ägg på beställning och det finns en gröt med nötter på buffén som du inte får missa. Stort plus att minibaren på rummet hade både Woodford Reserve och Hendrick's Gin. Bardelen nere i restaurangen är också väldigt mysig med bra utbud på spännande flaskor.
 
Bild: Baren på Hotel Mani
 
Bild: Reingold Bar
 
I samma kvarter hittar du även Reingold Bar. Bakom en enorm ståldörr gömmer sig denna speakeasy-inspirerade bar. Den är jättesnygg och personal proffsig och hjälpsam. Bardisken sträcker sig nästan genom hela den långsmala lokalen och in änden finns en fluffig och mysbelyst avdelning att sjunka ner i. Jag drack en Mint Julep som var riktigt vass och kanske en av de godaste Sazeracs jag fått i mitt liv. Drinkarna kostar runt 100 kr. Väl värt ett besök!
 
Bild: Mint Julep på Reingold Bar
 
Bild: Markthalle
 
På promenad i Kreuzberg stannade vi till för mellanmål inne på MarktHalle. En luftig och snygg inomhus matmarknad. Här finns allt från kaffe till pannkakor, korvmackor, frukt och pulled pork. Extra plus att man kan köpa en öl och promenera runt mellan stånden.
 
Bild: Pulled Pork från Big Stuff Smoked BBQ
 
Jag har ingen bild från Prater Garten men det är också ett fint tips. Ligger en bit upp på Kastanienallee.  Köket har öppet till 23 och jag åt en exemplarisk gulasch som slöljdes ner med en Berliner Pils. Ska enligt uppgift vara Berlins äldsta biergarten.
 
Bild: Inköp från Do You Read Me?
 
I stadsdelen Mitte ligger välsorterade tidningsbutiken Do You Read Me? där du hittar tidningar och snygga böcker från hela världen. Botanisera en stund och runda sedan av med en koreansk hamburgare på Shizo Burgers.
 
Bild: Shizo Burger
 
 
Och sist men inte minst. Gillar du korv och tysk öl så måste du besöka Das Meisterstuck. Korven grillas över öppen eld och serveras med senap, pepparrot, potatissallad och surkål. Som en dröm.
 
Bild: Korvkonst på toaletten inne på Das Meisterstuck.
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Jim

Publicerad 2013-09-25 09:06:17

Kött är mord.

Postat av: Martin

Publicerad 2013-09-25 10:19:39

Härlig stad Berlin =)
Är man shoppingsugen ska man inte missa 14oz!

Postat av: Mann

Publicerad 2013-10-04 08:29:54

Kött är mord.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

[email protected]

Jag heter Samuel Garlöv. På kvällar och helger leker jag med den här högst personliga bloggen. Industribolaget är en blogg om allt jag tycker är extra kul i livet som mode, matlagning, cocktails, resor, hotell, böcker och magasin. Den är min hobby. Om du har några frågor eller funderingar så är du varmt välkommen att mejla [email protected]

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela