Utstyrsel: Lämnad för sommaren

Publicerad 2009-03-31 10:07:06 i IB Utstyrsel,

Igår skrev jag om västen. Idag tar jag min an den kortärmade skjortan. När jag satt och funderade kom jag fram till att de måste vara ett av de svårare plaggen att verkligen kunna bära upp. Världens bästa polis Andy Sipowicz och Michael Douglas i Falling Down bar upp skjortan på sitt sätt. Men jag vet inte riktigt om jag är ute efter just deras modeller. Det får inte blir för slappt, fladdrigt och rakt samtidigt som det inte får bli för spännigt. Klurigt värre.


Skjorta: Raf Simons
Byxa:Raf Simons
Skor: Trickers
Klocka: Timex
Bågar: Ray Ban
Case: MO851


Det ligger någonting speciellt över den kortärmade skjorta. En känsla av arbetaren som blir lämnad kvar i staden när alla går på semester. Kvalmig värme, damm, glada turister och sommarklubbar fulla av krogpersonal. Grabben som sitter och filosoferar vid baren hos baristan och sakta rör sin espresso innan det stora svepet.

Gamla Coffee Cup (nu Espresso House) på Stockholms Central hade en perfekt bardisk där man kunde sitta med sin kaffe i hörnet och se världen springa förbi. Kanske iklädd en kortärmad skjorta?'
 Tyvärr är baren inte kvar nu. Det tycker jag är synd.

Kommentarer

Postat av: Philip

Publicerad 2009-03-31 11:48:52

Hur jag än vrider och vänder på det så kommer kortärmad skjorta vara och förbli olagligt i mina ögon. Den är i alla former förskräckligt ful.



Tur att inte alla tycker som jag dock, för då hade ju alla sett likadana ut! ;)

Postat av: industribolaget

Publicerad 2009-03-31 12:01:32



Mr Archer,



Som sagt en svår nöt att knäcka den där kortärmade skjortan.



/Samuel

Postat av: Anonym

Publicerad 2009-03-31 12:30:28

Sam,



en eloge for att du tog dig an ett sadant knepigt plagg! Jag hyser inget hat mot plagget i sig, men grejen ar ju att det kraver en overkropp som en grekisk gud, annars far man spaghetti-armar. Jag ar helt enkelt for spinkig for kortarmad skjorta.

Postat av: dan s

Publicerad 2009-03-31 17:58:53

Dagens filmtips blir spellbound av hitchcock. En mentalvårdare (!) har en ganska fin kombination av kortärmad skjorta och fluga i början av filmen.

Postat av: Pat Morita

Publicerad 2009-03-31 22:35:52

Du glömde Ryan Gosling i Half Nelson.

Postat av: alex

Publicerad 2009-04-01 10:40:47

haha, jag har tänkt på det flera gånger. jag har aldrig sett någon bära upp en kortärmad skjorta, möjligtvis undantaget någon enstaka gängmedlem, nidbilden ni vet, och på sitt sätt och om inte annat så av rätt anledning. men gud vad fult det är när såväl unga som äldre män tar på sig sin kortärmade skjorta när det vankas fest som om det vore det mest självklara i världen. ofta alldeles för åtsittande dessutom.

Postat av: Philip

Publicerad 2009-04-01 12:08:55

Svår nöt som sagt!



Men blir inte den kortärmade skjortan om möjligt värre om man har en överkropp som en grekisk Gud? Det finns väl inget värre än när ett plagg spänner mot överkroppen och biceps. Om du måste så bär din skjorta med stolthet!



Kom på ett tillfälle då jag iofs skulle kunna tänka mig att bära en kortärmad skjorta. Dock så kommer jag troligtvis aldrig arbeta för USA:s flygvapen så det blir nog inte aktuellt trots allt! :)

Postat av: industribolaget

Publicerad 2009-04-01 12:59:50



Kul att det blir lite diskussion!



Fortsätt så. Berätta historian bakom din skinnjacka i dagens inlägg!



Mvh



Samuel

Postat av: KJ

Publicerad 2009-04-01 14:12:16

en annan klassisk filmkaraktär som faktiskt "bär" upp en den kortärmade skjortan är michael douglas i Falling Down, skjortan matchar han med club-masters, slips och skälvklart en shot-gun eller något annat vapen. Det är nog det som saknas i denna outfit, en shot-gun.



mvh

Postat av: Anonym

Publicerad 2009-04-01 15:21:29

Modsen är förmodligen de enda som klarar det här med kortärmade skjortor. Jag tänker This is England, jag tänker The Specials och jag tänker Ben Sherman, Merc, Fred Perry och andra. Men jag gillar att du antar utmaningen! Vem har sagt att det ska vara lätt?

Postat av: Sajler!

Publicerad 2009-04-01 23:06:43

Falling down, världens bästa film? Svar: Ja!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

[email protected]

Jag heter Samuel Garlöv. På kvällar och helger leker jag med den här högst personliga bloggen. Industribolaget är en blogg om allt jag tycker är extra kul i livet som mode, matlagning, cocktails, resor, hotell, böcker och magasin. Den är min hobby. Om du har några frågor eller funderingar så är du varmt välkommen att mejla [email protected]

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela