I samarbete med Philips: Morgonrutiner

Publicerad 2017-10-10 20:36:29 i Allmänt,

Jag gillar rutiner. Det håller mig lugn och gör mig avslappnad. Framförallt morgonrutiner. Att få vakna till att Ekot går igång på klockradion och sedan i lugn och ro ligga kvar under täcket för att höra vad världen har att erbjuda idag. Efter det, tassa upp ut i köket för att sätta på kaffe. Svida om till morgonrock, hämta tidningen och sedan läsa de första sidorna ståendes medan man tar dagens första kopp. Efter det följer en frukost med två stekta ägg och tabasco, äppeljuice och yoghurt med banan och nötter. När jag läst klart tidningen följer en lång varm dusch och trimmande av skägg. Det här med skägg är en liten ritual i sig själv. Inte för att jag har världens burr att skryta med men ett par rejäla strån finns där och de får gott om kärlek för att må bra. Jag skulle gärna se mig själv stå där och löddra upp ordentlig med både rakborste och varma handdukar. Så pass avancerad är jag dock inte. Men jag gillar att det får ta lite tid med både hyvel och sax. Efter det klär jag på mig och promenerar till jobbet i morgonsolen med en så låg puls att den skulle kunna mäta sig med krypskyttar i Delta Force.

En lögn såklart.

Det ni läste innan var något av en dröm och har nog aldrig riktigt hänt.

Verkligenheten ser ut som följer.  

Jag vaknar, antingen med en spark i ansiktet, eller att jag knuffas ut ur min egen säng. Min nu tvååriga dotter ropar att hon vill kolla på Paw Patrol och börjar genomsöka rummet i jakt på en mobiltelefon. För att undvika kris rusar jag ut i köket iklädd kalsonger med morgonrocken på släp. Allt för att snabbt hinna bre lite ostmackor och ställa fram filmjölk. Det underbara lilla morgonmonstret kommer ut och nu följer ett högt spel om att få frukosten att verka så god och spännande som möjligt innan hon kommer på att hon skulle kolla på Paw Patrol igen. Efter frukosten förflyttar jag snabbt barn från bord till soffa där det nu bjuds på tecknat. Själv duschar jag med öppen dörr för att kunna svara på eventuella frågor som kastas åt mitt håll. Något raklödder är det inte tal om. Jag ser till att fixa halsen och käklinjen medans huden fortfarande är fuktig. Tandborstning sker antagligen samtidigt. Men det är här som nya Philips OneBlade kommer in i bilden. Rakning av stubb och trimning av skägg i ett och samma verktyg. Och det utan att jag behöver byta några apparathuvuden. Jag har testat i ett par dagar nu och den funkar faktiskt fint i vardagsstressen. Ett moment som faktiskt förenklas av ny teknik med en rörelsehastighet på 200 gånger i sekunden.

Bild: Philips OneBlade

Även under tandborstning. När detta sedan är gjort påbörjar jag Operation På Med Alla Kläder För Det Har Alla Andra Barn På Förskolan Och Det Är Kallt Ute Idag. När både jag och dottern äntligen är påklädda är jag redo för klädbyte då jag känner svetten rinna längs skulderbladen. Det finns dock ingen tid. Lämning ska genomföras och möten ska påbörjas. Klockan tickar. Med jackan på sned, dottern på ena armen och min jobbväska i vagnen följer sedan en lätt jogg till bussen och resan till förskolan vilket avslutar min morgonrutin. Pulsen nu kan nog bara fega base jumpers mäta sig med. Tur dock att käklinjen är korrekt och med lagom avstånd till adamsäpplet.  Tandkärmen i mungipan torkar jag bort i hissen upp till kontoret. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

[email protected]

Jag heter Samuel Garlöv. På kvällar och helger leker jag med den här högst personliga bloggen. Industribolaget är en blogg om allt jag tycker är extra kul i livet som mode, matlagning, cocktails, resor, hotell, böcker och magasin. Den är min hobby. Om du har några frågor eller funderingar så är du varmt välkommen att mejla [email protected]

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela