Tips: Sandlund/Hossain

Publicerad 2016-01-15 09:16:47 i Allmänt,

Många av oss kan nog skriva under på att när det kommer till hållbarhet så ligger modebranschen inte direkt i framkant. De märken som vaknat gör eco-kollektioner som oftast inte säljer eftersom de då skiljer sig i design från de andra kollektionerna. Jag vill gärna köpa en etiskt och miljömässigt rätt framtagen tröja men det betyder inte att jag vill att det ska stå det i stora bokstäver på bröstet eller att mönstet ska vara gjort av återvinningsymboler. Jag vill ha lika snygga plagg som vanligt. Bara att de är tillverkade på bästa möjliga sätt för människa och natur.
 
Ni kan säga emot men jag känner i alla fall att det inte är många gånger som man går från en affär och känner "Fan va snygg skjorta och helvete va bra det känns att jag gjort rätt för mig genom att ha köpt just den här skjortan då jag vet att den är tillverkad på ett bra sätt".
 
Förhoppningsvis kommer det bli vanligare framöver. I alla fall om fler modevarumärken startas med samma passion och vision som hos Sandlundh/Hossain. Två passionerade vänner med visionen att göra rätt från början. Anders Sandlund och Tulin Hossain är barndomskamraterna som växt upp tillsammans i Bangladesh. De har idag tagit vidare arvet från sina föräldrar som på 70-talet startade väsktillverkning i byn Bagatipara i nordvästra Bangladesh. På denna plats håller de nu på att bygga upp en helintegrerad tillverkning av läderväskor. Planen de har är att bygga ett garveri av den gamla modellen. En plats där saker får ta sin tid och där de uteslutande använder vegetabiliska ämnen för att garva lädret. Inga moderna snabba kemikalier tillsätts. Slutmålet är ett läder precis som det ska vara. Mycket kropp, slitstarkt och vackert.
 
 

Anders och Tulin kommer att köpa in egna kor som sedan lånas ut till de fattigaste familjerna i de omkringliggande byarna. En ko ger dessa familjer en chans att skapa en oberoende inkomst genom mjölk och kospill (som Sandlundh/Hossain sedan köper av familjen för att generera el till tillverkningen med hjälp av ett eget biogas system). Parallellt kommer de erbjuda utbildning i hur man tar hand om sitt djur på bästa sätt. När tiden är mogen kommer kon gå till slakt. Tulin och Anders behåller då den råa huden medan vinsten från försäljningen av köttet går tillbaka till familjen. Något som i vissa fall kan motsvara en hel årsinkomst. Med den här lösningen får lokala familjern en plattform att skapa sina egna inkomster från samtidigt som Anders och Tulin får en välskött och spårbar hud.

Själva väskorna tillverkas sedan i deras egen studio intill garveriet. Förutom egna hantverkare kommer Anders och Tulin att starta ett utbildningsprogram för kvinnor där de lär ut såväl maskin som handsömnad. För att sluta cirkeln kommer Tulin och Anders att renovera det gamla projekthuset som deras föräldrar verkade i, och där kommer de inhysa en butik, designstudio, guest house samt en restaurang. Allt på en och samma plats, i samarbete med lokalbefolkningen och med ett minimalt avtryck på miljö.

Av informationen jag har så kommer försäljningen av väskorna starta online i april. Lovar att uppdatera när jag vet mer om det. Tillsvidare får ni hålla utkik på sandlundh/hossain.com

Kommentarer

Postat av: Axel

Publicerad 2016-01-15 09:24:37

Vilken jävla bra grej! Super!

Postat av: Mikael

Publicerad 2016-01-15 21:56:06

Vackert!

Postat av: Mathias

Publicerad 2016-01-17 21:37:04

Är detta ett sponsrat inlägg? Vore bra om du skrev det i sådana fall.

Svar: Hej Mathias, Inte ett sponsrat inlägg. Blev kontaktad av en av grundarna som skickade info om satsningen via mail. (får mycket mejl från stora och små varumärken) Fastnade för deras historia och vision, gick med i deras testprogram för jag ville hjälpa till och samtidigt skriva om dem för det var något som jag själv kan stå bakom vilket gäller all info som går upp på bloggen. Med vänlig hälsning, Samuel
[email protected]

Postat av: Anonym

Publicerad 2016-01-18 06:25:54

Genom åren har jag gjort en handfull samarbeten och då märker jag ut det. Ex som det senaste för två år sedan med Industribolager x Brothers. Med vänlig hälsning, Samuel

Postat av: Russellbiz

Publicerad 2020-05-18 15:45:07

Any Darknet market, especially the ones as popular as
Empire are under constant DDoS attacks which is why at
times the primary URL may not work and you’d need mirrors
to access the Darknet market.

Empire Market Account
Empire Market Link

Postat av: WilliamBlulp

Publicerad 2020-11-14 00:05:12

Korea today [url=https://www.datanumen.com/dbf-repair/]KoreaKorea[/url]

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

[email protected]

Jag heter Samuel Garlöv. På kvällar och helger leker jag med den här högst personliga bloggen. Industribolaget är en blogg om allt jag tycker är extra kul i livet som mode, matlagning, cocktails, resor, hotell, böcker och magasin. Den är min hobby. Om du har några frågor eller funderingar så är du varmt välkommen att mejla [email protected]

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela