Utstyrsel: Pappaledigheten

Publicerad 2016-04-19 18:36:31 i Allmänt,

Jag är pappaledig. Det är en annorlunda, helt ny men fantastiskt känsla. Just nu hittar jag och min dotter rutiner tillsammans. Grötfrukost, morgonpromenad, lek på golvet, käka på böcker, göra fruktsmoothie, kasta pasta på golvet, gunga, gå på lunchpromenad, titta på hundar, sova i vagnen, leka mer på golvet, kladda med mellis, käka middag osv. Mycket nytt som sagt. Inom loppet av några minuter, som kan betyda heaven or hell, ska jag duscha, klä mig själv och min dotter samt blixtbyta en blöja innan vi ger oss ut. Att klä henne är kul. Svinkul faktiskt. En massa minikläder i glada färger och mönster. Att klä sig själv är dock en större utmaning än tiden före bebis.

Kläderna jag tar på mig i dag måste uppfylla nya krav. De måste vara tysta. Prassliga byxor, ja som de George Costanza hade, swooshy pants ni vet, är rena döden då de kan leda till ofrivillig väckning under sovstund. Kläderna måste även vara rörliga. Passformen får inte vara för tajt då du måste kunna sitta på golv, stå på huk vid vagn och säng längre än vad vissa kustjägare klarar av ute i fält, du måste också snabbt kunna parera öväntade rörelser på hög höjd, läs soffor och bord, samt, kast och fall. Så rörlighet i passformen. Glöm aldrig det. Det tredje kravet de måste uppfylla är hur färgen klarar av alla typer av fläckar. Du kommer utsättas för spyattacker, köttfärsåskaos och allmänt gott dregel. Ljusa plagg går därmed helt bort. Jag trivs bra i svart och mörkblått då de maskerar färgfläckar bäst.

 
Jacka: Saturdays
Tröja: Club Monaco
T-shirt: Aspesi
Jeans: Jean Shop
Skor: Nike
Ryggsäck: Sandqvist
Sovbok: John Grisham/Rouge Lawyer
Solglasögon: Persol
 
Ovanstående krav bör uppfyllas samtidigt som du behåller någon form av värdighet stilmässigt. Enklast hade såklart varit att bara ta på sig någon form av skoteroverall och skita i allt. Men livet ska inte vara enkelt. Därför har jag testat hemma och fönstershoppat på nätet ett par timmar för att hitta vad jag tycker är den ultimata utstyrseln för mig som pappaledig nu i vår. Den grå t-shirten är ljus, jag vet, men den fungerar här som undertröja att ha om det blir för varmt. Mestadels kommer den bara sticka fram lite snyggt och vara skyddad av collegetröjan. Jag har även tagit med en ryggsäck i kombinationen då det är skönt att ha när du ska lämna vagnen utanför ett café eller liknande. Där har du blöjor, burkmaten, tvättlappar, extra ombyte, värdesakerna och sovboken, ja den boken du läser när barnet sover efter lunch, samtidigt som du har två händer fria vilket är skönt. Riktigt skönt.

 

 

 

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2016-04-20 13:50:36

Jag önskar tips om kläder i ljusare färger som funkar bättre då förkylda barns kladd framträder särskilt bra på mörka kläder.

Postat av: Jonas

Publicerad 2016-04-20 20:21:34

Fantastiskt fint skriven betraktelse!!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

[email protected]

Jag heter Samuel Garlöv. På kvällar och helger leker jag med den här högst personliga bloggen. Industribolaget är en blogg om allt jag tycker är extra kul i livet som mode, matlagning, cocktails, resor, hotell, böcker och magasin. Den är min hobby. Om du har några frågor eller funderingar så är du varmt välkommen att mejla [email protected]

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela