Industribolaget i köket: Bagel med äggröra och parmesan

Publicerad 2016-04-22 09:30:00 i IB Köket,

Som pappaledig har jag fått lägga om mina lunchrutiner. På jobbet har jag som vana att gå ut och äta vid elva för att hinna före den värsta rusningen. En timmes lugn och ro i samtal med kollegorna. Nu är det skillnad. Jag ska få i mig något att äta samtidigt som jag ska mata min dotter, vilket inte alltid är en dans på rosor. Så för att jag hinna äta lunch över huvudtaget så måste det gå snabbt att laga. Snabbt som fan faktiskt. Tur då att det finns ägg. Mättande och rikt på protein. Häromdagen blev det äggröra på tre ägg och 1/2 dl mjölk. Jag gör den i panna på låg värme och rör hela tiden med en smörkniv i trä. Tycker att jag får in bra krämighet då. Salt och svartpeppar går på i sluten innan jag lassar över allt på min bagel. Grädden på moset är i detta fall rikligt med riven parmesan och några rejäla stänk med chilisås. Snabbt och gott. Helt enkelt ett bra tips på snabblunch.
 
 

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2016-04-24 13:19:52

Som nybliven pappa har jag insett vikten av att förbereda mat. Jag förkokar ägg, gulan håller sig rinnig om du kyler dem snabbt. Värm äggen i lite varmt vatten om du inte gillar kalla. Tabbouleh och olika röror är bra att ha i kylen, stek på lite lammkorv eller plocka från den hela kycklingen du lagade kvällen innan.

Svar: Strålande tips!
[email protected]

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

[email protected]

Jag heter Samuel Garlöv. På kvällar och helger leker jag med den här högst personliga bloggen. Industribolaget är en blogg om allt jag tycker är extra kul i livet som mode, matlagning, cocktails, resor, hotell, böcker och magasin. Den är min hobby. Om du har några frågor eller funderingar så är du varmt välkommen att mejla [email protected]

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela