#bargärdet

Publicerad 2015-10-25 13:47:00 i IB Köket,

Jag börjar komma in i livet som småbarnsfar. Mycket handlar om planering. Vardagarna går väldigt snabbt och helgerna blir därför ännu viktigare än tidigare. Då finns tid att umgås ordentlig med lilla Emmilou och att leka i köket. Matlagning är en väldigt viktig del av mitt liv och jag hoppas att min dotter också kommer tycka om att laga mat. Därför sätter jag henne i babysittern på lördagseftermiddagarna när jag börjar förbereda kvällens middag. Vi lyssnar på Radiosporten, jollrar, gungar och marinerar. De senaste helgerna har vi lagat koreanska tacos, bananpannkakor och riktigt bra grilled cheese. Recepten delar vi nedan. Följ även #bargärdet och @industribolaget på Instagram för direktuppdateringar från köket. 
 
 
Här har vi koreanska tacos på #bargärdet där jag marinerat flankstek i sesamolja, soya, färsk ingefära, torkad koriander och chili. Sedan har jag stekt köttet tillsammmans med sesamfrön och serverar i varma tortillabröd med färsk annanas, fetaost, avokado och salladslök.
 
 
En klassisk Margarita på #bargärdet med Olmeca Altos (tequila), Couintreau, färsk citronjuice och sockerlag. Serveras i robust vattenglas med mycket is och saltad kant.
 
 
Salamipizza med körsbärstomater, champinjoner, kalamataoliver och salladslök. Den här pizzan har jag bakat på vår pizzasten som vi fick i bröllopspresent av jobbet. Det blir så mycket bättre med stenen än bara att göra pizza på plåten. Degen är ett enkelt recept som jag hämtat från boken Barmästarens manual av Mathin Lundgren. Receptet räcker till tre mindre pizzor som är lagom för två personer att dela på.
 
5 dl vetemjöl
3 dl vatten
12 g jäst
10 g salt
 
Jag börjar med att lösa upp jästen i fingervarmt vatten. Sedan blandar jag i mjölet och låter jäsa under duk i 45 min. Efter första jäsningen adderar jag saltet och börjar knåd delara ut degen. När den känns spänstig och skön delar jag upp den i tre fint formade bollar som får jäsa ytterligare 15 min. 
 
Det tog mig ett par försök att få till så pizzorna blev hyfsat runda och fina. Viktigt att inte börja lägga på din topping innan du lagt degen på pizzaspaden. Det gjorde jag första gången och det gick åt skogen. Tänk less is more när du lägger på dina ingredienser. Lägger du på för mycket godis får du en degig pizza pga av vätskebildning. Baka pizzorna en och en på högsta temperatur och ta ut när du ser att då fått fin färg.
 
 
En Grilled cheese på #bargärdet serveras med karamelliserad lök, bacon och Sriracha samt en Apple slaw på sidan. Börja med att strimla en gul lök som du sedan steker med smör på medeltemperatur i 15 min. När löken är klar lägger du den åt sidan, torkar av pannan och steker på 4-5 baconskivor tills knapriga. Låt sedan vila på hushållspapper fram till servering. Din Apple slaw kan du göra i förväg. Här har jag rivit två svenska äpplen, en morot och strimlat en röd lök som jag sedan blandat med en matsked Hellman's och två teskedar dijonsenap. 
Montera sedan två dubbelmackor (här har jag användt vanligt hederligt rostbröd från butiken) med mozzaerella, cheddar, lök, bacon och Sriracha efter smak. Bred lite smör på båda sidor av mackan och stek på låg temperatur i pannan tills du fått fin gyllene färg.
 
 
Och så till sist för en bra helg så behövs bananpannkakor. Smeten är busenkel och som vilket annat recept som helst. Jag brukar dock gilla att ha i lite kanel i smeten innan stekning samt att jag blandar i en skivad banan.
 
2 1/2 dl vetemjöl
2 stk bakpulver
1 krm salt
1 ägg
2 1/2 dl mjölk
1 msk rapsolja
Kanel och banan efter smak
 
Grädda på medeltemp tills du får bubblor på ovansidan och det är dags att vända. Totalt 3 min brukar räcka. Gör en rejäl hög på tallriken och servera med mer skivad banan och lönnsirap.
 
 

Kommentarer

Postat av: Niklas

Publicerad 2015-10-31 19:18:34

Hej!

Ville bara tipsa om wintersmiths för att tillverka kristallklar is, kuber eller sfärer.

http://www.wintersmiths.com

Postat av: industribolaget

Publicerad 2015-11-04 10:50:21

Niklas,

Bra tips. Tack!

Mvh

Samuel
industribolaget.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

[email protected]

Jag heter Samuel Garlöv. På kvällar och helger leker jag med den här högst personliga bloggen. Industribolaget är en blogg om allt jag tycker är extra kul i livet som mode, matlagning, cocktails, resor, hotell, böcker och magasin. Den är min hobby. Om du har några frågor eller funderingar så är du varmt välkommen att mejla [email protected]

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela