Vinnare i födelsedagstävlingen

Publicerad 2015-05-11 20:28:00 i Allmänt,

Stort tack för alla bidrag! Det har varit fantastiskt läsvärt. Uppläggen har varierat. Vissa skönt detaljerade. Andra mer romantiskt novelliga. Det bidragen har haft gemensamt är en härlig känsla för stil vilket känns oerhört inspirerande. Trots att det varit väldigt svårt att välja så har jag landat i tre värdiga vinnare. 
 
Innan de presenteras vill jag dock passa på att tacka alla som var med och tävlade! För att ni inte ska känna er allt för nedstämda utanför pallen så kommer Natur & Kultur till undsättning. De har ordnat ett specialerbjudande för läsare av Industribolaget. Klicka på länkten så kan ni köpa böckerna Taco Loco, Tequila & Mezcal samt Den amerikanska maten till rabatterade priser. 
 
Med det sagt, här kommer vinnarna i årets födelsedagstävling. Stort grattis!
 
 
 
 
På plats nummer 3 kommer Tobias tågresenär med destination Köpenhamn:

Har alltid älskat att åka tåg. Känslan av att förflytta sig utan någon personlig ansträngning är oövervinnerlig. Extra bra är det att åka på våren, naturen som vaknar till liv efter vintern vecklar ut sig utanför fönstret, träd och åkrar börjar lova sommar. Tröttnar du på utsikten? Perfekt, bara att läsa dendär boken du precis köpt på centralen som verkade sådär lagom spännande för några timmars förströelse.

Tre timmar senare, naturen byts mot förort, förort byts mot innerstad. Framme! Ny stad, nytt hotell, ny bar att börja kvällen på. Trots att endast två dagar kommer spenderas i Köpenhamn känner jag ingen stress. Detta ska återspeglas i vad jag bär, enkla jeans och en t-shirt under skjortan, det kan ju bli sommarvarmt såhär i mitten av maj och det vill man ju utnyttja till max där man sitter med ölen på kaféet och fortsätter läsandet av den nyinköpta boken.

 
På plats nummer 2 kommer Davids fina "flygplatsthriller" med en regelrätt Costanza-figur:
 

"Att man alltid ska vara sen”. Imorse, när han jazzade omkring i pyjamasbyxor med en två-gånger-påfylld-men-ändå-halvuppdrucken kaffekopp, hade han ju all tid i världen. I lägenheter har man alltid tid. Nu springer han genom terminalen. 

(Helvete.) 

När hon ser honom kommande gubb-jäktandes kan hon inte riktigt hålla sig för skratt. De vita tennisskorna som studsar trumstocksfrenetiskt mot rullbandsgummit, väskan som flåsande kämpar för att hinna med, boken i jackfickan som ser ut att smida planer på att slå sig fri och möta andra äventyr (vilka äventyr som nu kan tänkas vänta på ett flygplatsgolv). Han är en regelrätt Costanza-figur, tänker hon. 

(Men han är åtminstone min.)

När han äntligen når fram till henne tillåter han sig själv sitt första leende sedan han klev in i taxin imorse. Nu ska de äntligen ge sig av. 

Hon rufsar till hans hopplöst okammade hår. Nu ska de äntligen ge sig av.

 
 
På plats nummer 1 kommer  snyggt New York-romantiska bidrag från en rökig källarbar i West Willage:
 
Jag sitter med huvudet lutat mot den hand som också håller min cigarrett, likt en som ser komplicerat på världen. Drömmen om den ensamme mannen i baren har tagit mig till en källarbar i korsningen Hudson Street och Spring Street och vädret utanför är lika kallt som människorna. Min kropp stänger inne värmen från whiskyn likt en termos. Vårt förhållande är enkelt och rent, mitt och Manhattans. Inga krav eller skyldigheter. Vi vill bara vara varandra nära. Inspirationen har aldrig varit så stor som nu. De ofiltrerade tankarna liksom krossar den stillsamma natten när jag försöka klottra ner olika idéer till den roman jag tänkt skriva. Att komma hit är att hitta hem. Jag blir någon annan. Jag gillar mig själv bättre i New Yorks ögon.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

[email protected]

Jag heter Samuel Garlöv. På kvällar och helger leker jag med den här högst personliga bloggen. Industribolaget är en blogg om allt jag tycker är extra kul i livet som mode, matlagning, cocktails, resor, hotell, böcker och magasin. Den är min hobby. Om du har några frågor eller funderingar så är du varmt välkommen att mejla [email protected]

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela