Rädda Hedengrens bokhandel!

Publicerad 2015-06-18 10:37:00 i Allmänt,

Bokhandelsdöden är på väg att slå till igen. Nu är det fina Hedengrens på Stureplan som hotas av konkurs. Väldigt tråkigt om det bilr så. Jag försöker gå dit och stötta så ofta jag kan. Till skillnad från Akademibokhandeln så tar de in kokböcker från andra förlag än de vanliga svenska. Hedengrens ser också ut som en bokandel ska göra. Här finns stora murriga hyllor och rejäla udda bokbord. Jag förstår att det är svårt för dem att konkurrera med det stora nätutbudet som också kan hålla betydligt lägre priser. Men istället för att sura och gnälla funderar jag på vad som skulle kunna rädda Hedengrens.
 
De ligger vägg i vägg med Sturehof, flagskeppet i en av Sveriges bästa restaurangkoncerner som heter Svenska Brasserier. De båda kanske kan samarbeta? Varför inte öppna en bar i källaren där kunder kan ta en kaffe, ett glas vin eller en #boköl efter besöket bland hyllorna. Kanske får de fundera på att nischa sitt utbud och inse att de inte kan tillfredställa alla. Inspiration går att hämta från en av mina favoritboklådor som heter McNally Jacksson Book och som ligger på 52 Prince St i New York. Här finns majoritet kokböcker, biografier, design, reklam och ett bra utbud av magasin såväl nationella som internationella. Inne i butiken ligger också ett snyggt litet fik med svingott kaffe. 
 
Kanske kan det vara en väg att testa för att hindra att det sista bokfönstret mot världen stängs i Stockholm. Oavsett så uppmanar jag alla som har vägarna förbi att gå in på Hedengrens och köpa en bok. När ni betalat knatar ni över till Sturehof och tar en #boköl samtidigt som ni säger till personalen att de borde öppna Stockholms första Bokbar inne på Hedengrens.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

[email protected]

Jag heter Samuel Garlöv. På kvällar och helger leker jag med den här högst personliga bloggen. Industribolaget är en blogg om allt jag tycker är extra kul i livet som mode, matlagning, cocktails, resor, hotell, böcker och magasin. Den är min hobby. Om du har några frågor eller funderingar så är du varmt välkommen att mejla [email protected]

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela