Horse's Neck är helgens drinktips

Publicerad 2015-01-23 09:40:00 i IB Köket,

Jag drack den första gången på Au Cheval i Chicago. En härlig blandning av allt jag tycker är gott i drinkväg så konstigt att jag missat den så länge. En drink med sting och samtidigt uppfriskande utan att bli sliskig. Ett bra tips att blanda till helgen helt enkelt.
 
Bild: Horse's Neck på Au Cheval
 
Du behöver:
 
- Ett collingsglas
- Is
- 2 cl färspressad citron
- 6 cl rye whiskey (eller bourbon)
- Angostura bitter
- Ginger beer
- Citronskal
 
Så här gör du:
 
Blanda whiskey och citronsaft med några droppar angostura i botten på glaset. Fyll upp med mycket is och toppa sedan med ginger beer. Garnera med citronskal. På Au Cheval hade de doppat ena sidan av skalet i lite socker innan. Snyggt och gott.
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Micael

Publicerad 2015-01-24 09:33:05

Har du någon tips på bra Ginger Beer? Brukar köra Fentimans men vill ha ngt med mer sting i.

Postat av: Fredric

Publicerad 2015-01-24 21:54:04

Tjena,

Tack för en superb blogg för män! Inte många som lyckas skriva något vettigt i ämnet annars.

Hade gärna varit manlig nog för att kunna nyttja ett sådant här kit för att dricka en Old Fashioned eller två. Tyvärr tycker jag att det smakar skit. Kanske kommer i takt med skäggväxten.

Tre ämnen som jag gärna hade sett tas upp mer av; drinkvagnar, soffor och kylskåp.

Tack för mig!

Postat av: Fredric

Publicerad 2015-01-24 21:56:24

Osmidigt att kommentera i fel inlägg.. Föregående kommentar var ju såklart riktad mot Neat Ice Kit-inlägget.

Får väl då även passa på att säga att det var ett lyckat ansiktslyft för bloggen.

Postat av: industribolaget

Publicerad 2015-01-25 10:43:15

Micael,

Det finns ett märke som heter Jamaican Ginger Beer på burk samt märket Fever-Tree som jag lyckats hitta i butik. Tycker dock att Fentimans är godast. Sen kan du ju laborera och testa göra egen. Jag har fått till en god syrup hemma. Dock inte lyckats med kolsyran.

Mvh

Samuel
industribolaget.se

Postat av: industribolaget

Publicerad 2015-01-25 10:46:03

Fredric,

Kul att du gillar bloggen och den nya designen. Då det stundar en köksrenovering hemma så kan det nog bli en del kylskåp framöver.

Gällande Old Fashioned så kan man inte gilla allt här i världen. Om du tycker om bourbon så finns det ju en massa annat gott att blanda till. Kanske en Mint Julep, en bourbon smash eller en Horse´s Neck som jag tipsade om i fredags. Lite mer läskande drinkar.

Mvh

Samuel
industribolaget.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

[email protected]

Jag heter Samuel Garlöv. På kvällar och helger leker jag med den här högst personliga bloggen. Industribolaget är en blogg om allt jag tycker är extra kul i livet som mode, matlagning, cocktails, resor, hotell, böcker och magasin. Den är min hobby. Om du har några frågor eller funderingar så är du varmt välkommen att mejla [email protected]

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela