Jonas Cramby om tacos, frityrsmet och Micheladas

Publicerad 2015-02-09 08:26:17 i IB Intervju,

Ett uppskattat inslag här på Industribolaget har varit de korta intervjuerna som jag gjort med inspirerande personer. Under åren har jag haft äran att ställa frågor till bland annat Mauro Scocco, Michael Bastian, Martin Gelin och Michael Williams. Nu var det väldigt längesedan sist men i och med det uppsving som bloggen fått med sin nya design så har jag bestämt mig för att damma av detta inslag. Syftet är fortfarande att ställa frågor till personer som inspirerar inom stil, kreativitet, böcker, matlagning och dryck.
 
Med det sagt känns det fantastiskt kul att få presentera Jonas Cramby. En nestor när det kommer till tacos, barbecue och mackor. På sitt CV finns vältummade böckerna Texmex från grunden, Texas barbecue och Mackor. Nu är Jonas på gång med sin nya bok ¡Taco loco! som ges ut på Natur & Kultur i vår.
 
Bild: Jonas Cramby
  
Om du kommer ihåg, kan du berätta om när du åt din första riktiga taco?
 – Jag och min kompis Nikola, som har El Taco truck idag, var ute och festade i Orange county i Kalifornien en kväll för säkert femton år sedan när vi asfulla tidigt på morgonen hamnade på en liten tacqueria där mexikanska arbetare käkade frukost på väg till jobbet. Tacosarna var otroligt enkla men sublima. Vi blev helt maniska. Tror att vi käkade 20 var. Det var inte mina första tacos, men det var då jag blev frälst.

Enligt dig, vad gör en bra taco?
 – Tortillan först och främst. En bra tortillan är för tacon vad en god pasta är för, eh, pastan. En mjuk, lätt popcornsmakande, nybakt mexikansk majstortilla av färsk masa är verkligen något fantastiskt, fullt i klass med handjagad orecchiette av en gammal tant i Puglien.

Har du något favoritställe i världen dit du gärna återvänder för att äta just tacos?
 – Jag gillar ju både maximalistiska amerikanska tacos och minimalistiska mexikanska. Skulle tippa på att Austin i Texas har de bästa av den första varianten och Oaxaca i Mexiko av den senare.

Du kommer snart ut med din nya bok,  ¡Taco loco! , där du gjort research genom att resa runt i Mexiko och ätit en massa god mat. Ett living the dream-jobb. I min avundsjuka är jag dock nyfiken på om du har någon speciell upplevelse från resan som du kommer bära med dig och som du kan berätta om?
 – På marknaden i Oaxaca finns det en enorm hall helt tillägnad grillat kött, så kallade carnes asadas. Ett helt fantasiskt vackert ställe där man köper tunt skuret kött av slaktaren som ger det till en kolgrillare som snabbt grillar på det tillsammans med lök och chili. Sedan köper man nybakade tortillas av en tant som kommer förbi. Iskall bira, salsa och grönsaker av en annan och sedan är det bara att hugga in i sitt livs bästa måltid i en obeskrivbar miljö – och allt för bara några kronor.

Jag vet ingen restaurang i Sverige som serverar fish tacos. Blir mest att jag lagar själv hemma. Det blir lite stökigt med friteringen och ibland blir resultatet lite sunkigt. Har du något bra tips?
 – Att ha tequila och iskallt mineralvatten i frityrsmeten. Blir alltid krispigt då.

Jag vet inte om det är helt sant men när jag var i Mexiko senast fick jag förklarat för mig att bartenders har egna signaturblandningar till sina Micheladas. Hur gör du hemma? Blandar du strikt enligt recept eller har du skapat något eget?
 – Har egna recept. Dessa har i och för sig utgått från andra men anpassats efter min smak. Som nog de flesta gör när det kommer till Micheladas. Min favoritvariant är dock inte tomatjuicebaserad, utan görs med mangojuice och chamoysås. Sjukt god.
 
En sur gammal barägare riktar en pistol mot ditt huvud och tvingar dig välja mellan mezcal och tequila. Vad väljer du?
 – Mezcal tror jag. Älskar att dricka det som snaps till tacos. Det rökiga, jordiga går underbart ihop med det popcorniga i tortillabröden. Plus funkar att blanda margaritas och palomas på också.
 
Samma sura barägare men nu måste du välja mellan fläsk eller nötkött i din taco? Och du måste leva efter det beslutet i resten av ditt liv.
 – Lätt fläsk. Fläsk kan nämligen bli knaprigt, vilket är min favoritkonsistens.

Kommentarer

Postat av: Johan

Publicerad 2015-02-12 20:05:20

Casual i Malmö serverar Fish Tacos, bra sådana. För övrigt bra burgare också. Kan vara värt ett besök om du är i stan tycker jag.

Postat av: Anders

Publicerad 2015-03-01 09:12:37

Och är du någon gång i Göteborg gör "Mi Taquito" food truck fina fish tacos.

Väl mött!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

[email protected]

Jag heter Samuel Garlöv. På kvällar och helger leker jag med den här högst personliga bloggen. Industribolaget är en blogg om allt jag tycker är extra kul i livet som mode, matlagning, cocktails, resor, hotell, böcker och magasin. Den är min hobby. Om du har några frågor eller funderingar så är du varmt välkommen att mejla [email protected]

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela