Den stora gylffrågan: Knappar eller dragkedja?

Publicerad 2015-02-10 20:18:21 i Allmänt,

Knappgylf eller dragkedja på jeans?
 
 
 
För mig är valet enkelt. Jag väljer alltid knappgylf. Förstår faktiskt inte varför designers och märken envisas med at sätta dit dragkedja fortfarande.
 
Visst, dragkedjan är snabbare när man ska ta på sig byxan. Men ingen kan ha så bråttom att det ska vara motiverat som val. Knappgylfen kanske gör grenen bylsigare. Ok, men om det är ett problem har du antagligen för tajta jeans.
 
Kanske det som jag stör mig mest på med dragkedjegylf på jeans är att "flärpen" som täcker dragkedjan i grenen alltid viker upp sig i slutet på dragkedjan. Väldigt irriterande. Och fult.
 
Har förstökt läsa lite på nätet och det verkar finnas delade läger här. Jag rättar mig in i ledet hos old school-gänget som hänvisar till att de första klassiska jeansen gjordes med knappgylf och därför är det den rätta lösningen. 
 
Vad känner ni?
 
Bild: Japansk denim från NN.07 med knappgylf i modell som jag själv äger.
 

Kommentarer

Postat av: Jacob

Publicerad 2015-02-10 20:54:50

Hej!
Jag älskar att den här bloggen har fått fart! Dessutom är den enklare att navigera nu, det är bara att bläddra ner för att fortsätta läsa, vilket är toppen! Jag är förhoppningsfull att du ska fortsätta skriva lika bra och inspirerande framåt.
Mvh
Jacob

Postat av: industribolaget

Publicerad 2015-02-10 21:00:27


Jacob,

Härligt att höra!

Mvh

Samuel
industribolaget.se

Postat av: Kassa jeans

Publicerad 2015-02-10 21:15:39

Tycker dragkedjor har en förmåga att trilskas och ibland t.o.m. sluta fungera som det är tänkt/gå upp av sig självt. Dock undviker jag inte att köpa ett par riktigt snygga jeans pga dragkedja. Men kan jag välja tar jag knappar alla dagar i veckan.

Postat av: Stellan

Publicerad 2015-02-10 21:36:26

Håller med Kassa jeans...föredrar knappgylf men hittar jag ett par jeans för $29 på Uniqlo så köper jag dem. Trots dragkedja. Mina nuvarande favoriter är dock A.P.C - med knappar.

Postat av: Filip

Publicerad 2015-02-10 22:50:15

501:or har knappar :)

Postat av: Edward

Publicerad 2015-02-11 09:29:09

Håller med, dragkedja är ett avslutat kapitel i mitt denimliv. Börjar alltid trilskas efter ett tag och glida ned av sig självt. Ett par jeans från NN07 blir nog förövrigt nästa projekt.

Kul med nystarten för bloggen! Alltid lika uppskattat när man kikar in och ser ett nytt kvalitetsinlägg.

Försök och fixa headern bara så att den fungerar som en "startsida"-knapp.

Postat av: Mikael

Publicerad 2015-02-11 09:58:18

Har ett par byxor här hemma som har dragkedjegylft, resten har knappar. Ska tilläggas att jag undviker att bära dessa jeans med dragkedja just av den opraktiska anledningen att rätt vad det är så får man höra den barnsliga men ack så klassiska kommentaren, har du varit på tjejkalas? Jag instämmer med dig och alla andra här, knappar är att föredra, alla dar i veckan. Tack för en grym blogg!

Postat av: industribolaget

Publicerad 2015-02-11 18:11:25

Kassa Jeans, Stellan, Edward

I know the feeling :) Därför så frustrerande när man hittar ett par snygga jeans som sen visar sig ha dragkedja.

Edward,

Ska kolla upp headern. Bra tanke!

Filip,

Kanske den bästa byxan! :)

Mikael,

Alltid en klassiker :) Kul att du gillar bloggen!

Mvh

Samuel
industribolaget.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

[email protected]

Jag heter Samuel Garlöv. På kvällar och helger leker jag med den här högst personliga bloggen. Industribolaget är en blogg om allt jag tycker är extra kul i livet som mode, matlagning, cocktails, resor, hotell, böcker och magasin. Den är min hobby. Om du har några frågor eller funderingar så är du varmt välkommen att mejla [email protected]

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela