Så flyger du mer bekvämt

Publicerad 2015-02-06 10:24:00 i Allmänt,

Jag gillar verkligen att flyga. Eller rättare sagt, jag gillar verkligen att flyga bekvämt.
 
Ända sedan jag såg och läste Up In The Air har jag varit nästan besatt av att samla flygpoäng. Allt för att jag ska kunna uppgradera mig och flyga mer bekvämt. Det har varit hårt slit de senaste åren men nu börjar det äntligen betala av sig. Senaste turen till Chicago innebär uppgradering till bättre platser både på ditresan och hemresan. Då blev det bredare säten, bättre benutrymme och godare mat. Som en dröm.
 
Men så är det såklart inte alltid.
 
Majoriteten av gångerna sitter jag där i någon annans armhåla, med dålig bildskärm och knäna uppe vid hakan. Långt ifrån den romantiska bild av flygning som George Clooney upplever i filmen.
 
 
Bild: En bar i business class på Emirates. Varför finns inte det på alla flyg?
 
Under åren har jag dock utarbetat ett par olika tekniker för att göra det mer bekvämt för mig själv i boskapsträngseln. 
 
Då jag är högerhänt, högerfotad och gillar att sova liggandes på höger sida försöker jag få plats på högersida i planet. Åker jag med sällskap trivs jag med att sitta längst in mot väggen då det innebär lite skydd men också något att luta sig mot. Reser jag själv är platsen längst in lite mer komplicerad då det blir ett jäkla meck när det är dags att gå på toaletten. 
 
För allt i världen försöker jag dock alltid undvika platser nära toaletten. Där blir det alltid spring och kö. Och av någon anledning används alltid mitt nackstöd som stöd för alla som står och väntar eller gör lite tågymnastik. 
 
När det gäller platserna vid nödutgången så är de bra vid kortare flygningar. Men på långflyg har jag drabbats av att stolarna inte går att fälla bakåt vilket då gör det svårt att sova oavsett vilka oceaner av plats som breder ut sig framför fötterna.
 
 
Bild: I mitt handbagage finns alltid en bra tidining, en spännande deckare, anteckningsbok, penna, en extra tröja om det jag har på mig blir skrynkligt, extra stumpor, toaprylar och lukta gott
 
Nej, för mig gäller det att bo in sig i det högra hörnet. När det är läggdags försöker jag hitta något att vila benen på. På bättre platser går det att fälla upp ett fot/benstöd som är skönt när man ska vila. Men när det inte finns brukar jag använda mitt handbagage. För att jag inte ska få ont i svanken använder jag en ihoprullad filt eller extra kudde. Det är faktiskt ett riktigt bra tips jag läste om i en gammal SAS-tidning för ett par år sedan. När  alla förberedelser är klara drar jag upp en filt till hakan, lutar mig tillbaka och "släcker" med ögonbindel. 
 
Om du har andra bra knep för att göra flygningen bekväm så får du hemskt gärna dela i kommentarsfältet.

Kommentarer

Postat av: Mange

Publicerad 2015-02-08 14:05:24

Delar din uppfattning att det ska resas bekvämt och enligt mig har du lyckats få med det mesta men missat en viktig detalj - brusreducerande hörlurar.

Använder mig av Bose QuietComfort 15 och de är guld värda när det finns ett spädbarn ombord eller man flyger med ett plan av äldre modell och motorerna gör sig påminda om vem som bestämmer utanför kabinen. Även utmärkta för musik och film såklart.

Längre flygningar är det även praktiskt att ha med en liten tablett Simply Sleep eller MidNite. Köpes i staterna :)

Kortare resor ligger fokus på att checka in i tid så jag kan sätta mig i gången för snabb avstigning och alltid kunna sträcka när jag känner för det. Guldkort underlättar här då man kan boka plats gratis långt före alla andra.

Postat av: industribolaget

Publicerad 2015-02-10 21:01:34

Mange,

Bra tips. Tack!

Mvh

Samuel
industribolaget.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

[email protected]

Jag heter Samuel Garlöv. På kvällar och helger leker jag med den här högst personliga bloggen. Industribolaget är en blogg om allt jag tycker är extra kul i livet som mode, matlagning, cocktails, resor, hotell, böcker och magasin. Den är min hobby. Om du har några frågor eller funderingar så är du varmt välkommen att mejla [email protected]

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela