Tåspetsen viktigast på skor

Publicerad 2014-01-02 13:16:00 i Allmänt,

När man prövar skor sitter det i ryggmärgen att man ska trycka lite med tummen längst fram för att se att lagom utrymme finns kvar mellan framsidan på tån och skospetsen. Det är ungefär motsvarigheten till att sparka på däcken när man kollar ny bil. Ett moment som gör alla till experter på skor. ”Den där sitter bra” säger expediten belåtet och nickar efter ett litet tryck med tummen. Visst är det viktigt med passformen framåt men jag vill slå ett slag för ”höjden”, det vill säga rätt luft mellan ovansidan på tån och skon. Skon får inte sjunka ihop. 

 

Det är nämligen viktigt med en tåspets på skon som inte är platt. Skon ska vara rundad i fram och förstärkt så att den inte riskerar att sjunka ihop efter två dagars användning. Jag hade det här problemet som liten i skolan när veckopengen inte räckte till äkta Caterpillars eller Timberlands. Istället fick jag köpa kängor från Northbrook på Sko August. En känga som inte var förstärkt i fram vilket gjorde att den efter ett tag såg ut som en veckig limpa bröd i Ankeborg. Sjukt fult. Sedan dess är förstärkta tåspetsar det första jag undersöker vid skoinköp.

Bild: Kängor med förstärkt tåspets från Red Wing.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

[email protected]

Jag heter Samuel Garlöv. På kvällar och helger leker jag med den här högst personliga bloggen. Industribolaget är en blogg om allt jag tycker är extra kul i livet som mode, matlagning, cocktails, resor, hotell, böcker och magasin. Den är min hobby. Om du har några frågor eller funderingar så är du varmt välkommen att mejla [email protected]

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela