Om Industribolaget som blogg

Publicerad 2014-01-21 09:43:22 i Allmänt,

Läste i mitt Facebookflöde att det snart kommer en bok om den svenska blogghistorien. Det fick mig att tänka på min egen blogg, Industribolaget. Första inlägget publicerades den 1 maj 2008. Då bodde jag i Isla Vista och pluggade statsvetenskap på UC Santa Barbara i Kalifornien. Till en början hade jag tänkt att bloggen skulle vara ett test. Jag skulle hålla på tills det att jag flyttade hem igen och då skulle jag stänga ner bloggen. Så blev det inte. Nu har jag bloggat i snart 5 år.

 

Då i maj 2008 var tanken att det skulle bli en renodlad modeblogg för killar. Typ. Jag läste Manolo och var inne på GQ Style flera gånger om dagen. Men hur min blogg skulle se ut hade jag inte klart för mig. Antalet modebloggar för tjejer hade redan exploderat hemma i Sverige. Duktiga och driftiga där flera av de som var tidiga idag driver framgångsrika företag inom mode eller jobbar på de största modetidningarna. Väldigt imponerande. Tjejerna var snabba, kreativa och duktiga på bilder. De hade också stora garderober vilket innebar att de kunde lägga upp mycket bilder. Något som är väldigt viktigt för att få trafik. Bilderna är allt.  På killsidan var antalet inlägg färre och inriktningen lite mer anal om jag säger så. Diskussionerna i kommentarerna på Manolo var som mindre uppslagsverk om konsten i handsydda italienska skor, rätt slag på kavajen och Windsorknutar. Inget jag kunde mäta mig med. Varken då eller idag. Så i början var det ganska mycket som talade emot att jag skulle kunna starta en modeblogg värd att besöka.

 

Så här såg det nämligen ut:

 

- Jag hade väldigt lite kläder att fota

- Jag gillade inte att se mig själv på bild

- Jag hade en skruttig kamera och knappt några fotokunskaper

- Samtidigt fanns det redan flera bra bloggar som var bättre än mig på det här med detaljkunskap kring herrmode.

 

Jag fick alltså hitta en annan vinkel på bloggen.

 

En av killarna jag delade lägenhet med hette Nelson och kom från Chile. Nelson var duktig på Photoshop och han lärde mig snabbt några enkla knep. Med någon dags träning kunde jag snart skapa egna klippbilder där jag kombinerade olika plagg. Dock inte tillräckligt för att det skulle kännas värt att besöka bloggen för. Då bestämde jag mig för att skriva korta berättelser till varje klippbild. Texter om situationer som kläderna skulle bäras i. Kavajen som bäst lämpade sig för en hotellbar i New York, jeansshortsen som gjordes sig bäst med en kall öl på stranden nere på Österlen eller skorna som var snyggast utan strumpor på en balkongfest i Lund. Beskrivande texter, lite som vinetikett-poesi.

 

Med det klart saknades bara ett namn. Jag bestämde mig tidigt för att det inte skulle vara ett flashigt engelskt namn och heller inte något uppenbart som ”Samuels mode” eller liknande. Valet blev ”Industribolaget” vilket var namnet på en då nedlagd gammal klädbutik i Örebro. Som liten brukade jag gå dit med mamma, mormor och morfar för att köpa kläder. Butiken var fylld med gedigna plagg. Inte det senaste. Inte det snyggaste. Men det var plagg som höll och som såldes till ett bra pris. Om det var skor från Puma man ville ha så fanns här identiska modeller från Bagheera. Ska man sammanfatta så var det butiken Industribolaget i Örebro som fick mig att börja fundera på vad jag hade på mig och få mig tycka det var kul med kläder. Detta oavsett om jag hade det senaste eller det coolaste. Ett bra namn för min modeblogg helt enkelt.

 

Under åren så har bloggen utvecklats i takt med de steg jag själv tagit livet. När jag fick jobb, flyttade till Stockholm och skaffade lägenhet med ett riktigt kök fick mat och dryck en mer framskjuten plats på bloggen. Likaså inredning och böcker. Idag är nog Industribolaget inte en modeblogg utan snarare en blandning av allt det som jag lägger pengar på för att vardagen ska bli mer njutbar.

 

Ni som läser verkar ha gjort samma resa. Och jag är väldigt glad över den goda nivån och tonalitet som hela tiden funnits i kommentarerna. Bäst är det när tips och inspiration delas både i inlägg och kommentarer.  Det ska ni ha ett stort tack för!

 

 
 
Bilder: I min gamla dator har nog nog ett hundratal klippbilder som dessa. Många ser ut som skit andra lite bättre. Här har jag valt ut fyra av mina absoluta favoriter. 

 

 

Kommentarer

Postat av: Sevelius

Publicerad 2014-01-21 12:19:52

Blev nästan orolig att det skulle komma någon form av avsked när jag började läsa...

Men tack för fortsatt trevlig läsning! Keep it up!

Postat av: industribolaget

Publicerad 2014-01-21 12:29:10


Sevelius,

Inte behöva vara orolig. Jag kämpar vidare.
Fick bara ett infall att reflektera lite :)

Mvh

Samuel
industribolaget.se

Postat av: Simon

Publicerad 2014-01-21 14:16:55

Ett trevligt infall :)

Postat av: Mathias

Publicerad 2014-01-21 21:24:32

Jag blev också orolig att du skulle kasta in blogghandduken. Keep up the good work!

Postat av: Mitty

Publicerad 2014-01-21 21:57:42

Outfit 2 och 4 är vårens mål! Vet inte om jag passar i outfit 1... nummer 4 sparar jag och tar fram om ett par år :)

Postat av: Mitty

Publicerad 2014-01-21 21:58:39

Nummer 3 ska det ju va... som jag tar fram om ett par år.

Postat av: industribolaget

Publicerad 2014-01-22 09:17:59


Mathias,

Tack!

Mitty,

Låter bra det! :)

Mvh

Samuel
industribolaget.se

Postat av: Krievins

Publicerad 2014-01-22 13:53:23

Keep at it Samuel!
Jag hoppas Industribolaget har ett långt liv framför sig!

Postat av: Oscar

Publicerad 2014-01-23 17:12:53

Jag är nog något äldre än den vanligaste målgruppen, jag fyllde nyss 47. Trots det, eller kanske just därför uppskattar jag Industribolaget. Bloggen är snarare en beskrivning på livsstil och förhållningssätt än en nördig modeblogg och det gillar jag. Jag har nog hängt med sen USA-tiden och tänker göra det ett tag till! Tack!

Postat av: industribolaget

Publicerad 2014-01-23 17:15:09


Oscar,

Tack! Det glädjer mig.

Mvh

Samuel
industribolaget.se

Postat av: Andreas

Publicerad 2014-01-24 15:00:26

En av få bloggar som verkligen ALLTID levererar, fortsätt med det du gör, tack för en fantastisk blogg.

Postat av: Erik

Publicerad 2014-01-24 22:45:48

Hej,

En mångårig bloggläsare passar på att göra tummen upp! Kul med skiftningen av inriktning mot allt annat som är gött. Måste också säga att texterna absolut blivit vassare med tiden.

Trevlig helg!

Postat av: Jacob

Publicerad 2014-01-27 17:54:26

Det här är en av de bästa bloggarna jag vet. Inläggsserien om "The Gun" har varit roligt att följa! Till min första lägenhet kommer jag definitivt hämta inspiration härifrån för inredningen!

Postat av: industribolaget

Publicerad 2014-01-29 09:16:37

Andreas, Erik och Jacob,

Stort tack! Riktigt kul att höra.

Mvh

Samuel
industribolaget.se

Postat av: Clara

Publicerad 2014-01-31 22:40:24

Hej, vill tacka för en underbar livstilsblogg, som ger mig feeling även som tjej. Tack.

/Clara

Postat av: Andreas

Publicerad 2014-02-03 21:25:02

Hejsan, jag satt och surfade blogg om industriföretag och hittade din blogg. Här fastnade jag en stund och hittade massa trevlig inlägg! Kul att bryta av mitt läsande om truckar och svarvar mot att läsa om din tid när du var i USA. Keep up the good work!

Postat av: Mr. Mareng

Publicerad 2014-02-06 21:34:16

En av de trevligare bloggarna för oss som inte är
experter utan mer allmänt intresserade av funktionellt/snyggt
lifestylemode.

Postat av: industribolaget

Publicerad 2014-02-07 09:19:53


Clara,

Tack! Kul att höra!

Andreas,

Fantastisk! Glad att jag kan hjälpa till även i truckvärlden.

Mr. Mareng,

Tackar tackar!

Mvh

Samuel
industribolaget.se

Postat av: Jason

Publicerad 2014-02-13 14:53:30

Tack själv!
Ett sant nöje att följa och det dyker alltid upp något läs/se-värt efter uppehållen. Kudos!

Postat av: Edvard

Publicerad 2014-02-18 15:15:43

En av få bloggar som verkligen förmår att inspirera på riktigt. Outfit nr2 ska ligga till grund för vårens nya kläder. Stort tack Samuel!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

[email protected]

Jag heter Samuel Garlöv. På kvällar och helger leker jag med den här högst personliga bloggen. Industribolaget är en blogg om allt jag tycker är extra kul i livet som mode, matlagning, cocktails, resor, hotell, böcker och magasin. Den är min hobby. Om du har några frågor eller funderingar så är du varmt välkommen att mejla [email protected]

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela