Industribolaget i köket: Bibimbap

Publicerad 2014-01-29 08:29:41 i IB Köket,

I helgen gav jag mig på att göra egen kimchi och Bibimbap. Det var inte alls så svårt och blev väldigt gott. Min kimchi blev dock svinstark. Tror jag råkade dubbla upp något i receptet. Men det var ett snabbt recept med gurka och morot. Köttet jag kom över var svensk rostas på kort datum som jag strimlade och stekte med spiskummin, ingefära, vitlök, chilipeppar, soya och sesamolja. Till det serverade jag spenat, böngroddar, sockerärtor och stekt ägg. Och så klart massvis med Sriracha.

 

 
 
Så här gjorde jag:
 
Snabb kimchi
 
1 gurka
2 morötter
1 röd chili
1 vitlöksklyfta
2 salladslökar
1 msk vinäger
1 msk socker
1 msk fisksås
1 msk cayenne peppar
 
Skiva gurkan tunnt och skär moroten ner till små tändstickor. Finhacka chili och vitlök. Blanda vinäger, fisksås, socker och cayenne peppar till en pasta och rör ner med gurka och moroton. Låt stå.
 
Strimlad biff
 
1/2 kg rostas
1 msk soya
1 msk sesmolja
1 msk chilipulver
1 msk hackad ingefära
 
Strimla och stek köttet i lite olja. Tillför vitlök, ingefära och chili. När allt fått fin färg tillsätt soya och sesamolja. Dra ner värmen och låt puttra tills det blir kletigt och gott.
 
Spenat med rostade sesamfrön
 
1 påse färsk spenat
1 msk sesamfrån
2 salladslökar
Salt
 
Häll spenaten i ett durkslag och häll över 1 l kokande vatten. Spenaten kommer krympa och då spolar du över kallt vatten. Krama ur så mycket vatten du kan och blanda med rostade sesamfrån och finhackad salladslök.
 

Kommentarer

Postat av: Stefan Nilsson

Publicerad 2014-01-29 13:40:12

Tack för tipset. Ska absolut testas.

Postat av: Alla

Publicerad 2014-01-29 20:36:08

Kött är mord.

Postat av: Carl-Henric

Publicerad 2014-02-01 15:19:01

Testade den igår och det blev kanon, förutom kimchin som även min blev svinstark. Tror en tesked cayenne blir mer lagom än en matsked.

I övrigt väldigt gott!

Bra tips!

Postat av: industribolaget

Publicerad 2014-02-02 15:52:17


Carl-Henric,

Håller med. En tesked bör det nog vara!

Mvh

Samuel
industribolaget.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

[email protected]

Jag heter Samuel Garlöv. På kvällar och helger leker jag med den här högst personliga bloggen. Industribolaget är en blogg om allt jag tycker är extra kul i livet som mode, matlagning, cocktails, resor, hotell, böcker och magasin. Den är min hobby. Om du har några frågor eller funderingar så är du varmt välkommen att mejla [email protected]

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela