Dina favoritplagg

Publicerad 2013-11-27 12:50:00 i Allmänt,

När jag startade Industribolaget för fem år sedan var min idé att skriva korta texter till bilderna på kläderna jag publicerade. Texterna skulle i första hand inte handla om märket i sig, sömmar, vikningar och slag utan de skulle handla om allt som kläderna varit med om. Deras historia.

Ta dina bästa jeans som exempel. Slitningen och passformen når sin perfektion efter år av användning. Under resans gång har de säkert suttit på en barstol i New York, blivigt dammiga på en bakgata i Rom, fått byxbenen dyngsura under en strandpromenad i Mexiko eller gräsfläckar på knäna från en spontanfotbollsmatch bakom sommarstugan med polarna.
 
Mina favoritplagg i garderoben är inte nya. Det är de gamla trasorna jag gillar bäst. Och därför vill jag lyfta fram initiativet Worn Wear från Patagonia. Ger en bra tankeställare när mycket av det vi håller på med mest är slit och släng.
 
 
Under bloggens levnadstid har jag haft turen att få intervjua ett gäng intressanta personer som alla fått berätta om sitt favoritplagg. Ni kan läsa vad Mauro Scocco, Michael Bastian och Michael Williams svarat här. Berätta gärna vilket som är ditt favoritplagg i kommentarsfältet. 
 

Kommentarer

Postat av: Simon

Publicerad 2013-11-27 13:36:33

Härlig film!

Mitt favoritplagg är dessvärre pensionerat nu. Det var ett par jeans. Mina första "snygg-jeans". De var svindyra när jag köpte dem, men jag hade spanat länge och unnat mig. Jag tror jag gick andra ring på gymnasiet. De blev symbolen för ett äldre liv jag lämnade och för ett nytt som började. Jag hade skaffat tjej från en större stad i närheten av den lilla by där jag växte upp. Jag hade upptäckt den alternativa musikscenen. Jag bytte stil (och gjorde många gånger efter det) men jeansen förblev. Passade in, anpassade sig. De sprack och lappades. De följde med på festivaler och konserter. På resor och äventyr. De har sett tre kontinenter och bär nog på fler historier än jag kommer ihåg. De följde mig i nästan tio år. Sista slaget kom för några år sen. Det blev en hultsfredsfestival. De sprack från vänstra skinkan, tvärs över hela röven och rakt ner till höger knä. De fick bli kvar i det obligatoriska konstverket av brasse-stolar och gaffatejp som lämnas efter campet. Det var en värdig avslutning. Men jag kan fortfarande sakna dessa jeans.

Postat av: Erik

Publicerad 2013-11-27 14:06:34

Vilket inspirerande inlägg!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

[email protected]

Jag heter Samuel Garlöv. På kvällar och helger leker jag med den här högst personliga bloggen. Industribolaget är en blogg om allt jag tycker är extra kul i livet som mode, matlagning, cocktails, resor, hotell, böcker och magasin. Den är min hobby. Om du har några frågor eller funderingar så är du varmt välkommen att mejla [email protected]

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela