Industribolaget i köket: Breakfast taco

Publicerad 2013-05-20 19:38:00 i IB Köket,

Tacos till frukost var något jag upptäckte när jag pluggade i Kalifornien 2007/2008. Inte direkt vanligt här hemma och jag ska erkänna att många rynkar på näsan en aning när jag försöker bjuda på det. Men rynkningarna byts snabbt till stora leenden. För tacos till frukost är gott. Riktigt gott. Perfekt att börja en bra lördag med. Det här är min variant. Hoppas det ska smaka.
 
Breakfast tacos Gärdet style med Prästostäggröra och Fast tracked salsa  (3 pers)
 
6 små tortillas
4 ägg
2 dl röd mjölk
2-3 dl riven prästost
3 tomater
1 näve koriander
9 baconskivor
Honung
Oregano
Chilipulver
Salt
Peppar
Lime
 
Lägg 9 baconskivor i en ugnsfast plåt. Pudra lätt med oregano och chili. Ringla lite honung över och kör i ugnen tills det fått fin färg. Låt rinna av på hushållspapper.
Kärna ur tomaterna (eller använd körsbärstomater) och hacka fint. Blanda med koriander och smaka av med salt, peppar och lite lime.
Rör sedan ihop ägg och mjölk. Dra några varv med svartpepparkvarnen. Kör på medelvärme i pannan till du fått en fin äggröra. Smaka av med salt och rör sedan in prästosten.
 
Servera med tortillabröd, hot sauce, svart kaffe och apelsinjuice.
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: EL

Publicerad 2013-05-21 12:58:36

Ser smarrigt ut men tror min bättre hälft skulle tycka att min tacokonsumtion gått ännu ett steg för långt. :)

Postat av: industribolaget

Publicerad 2013-05-21 16:32:59


El,

Det kan aldrig bli för mycket tacos :)

Mvh

Samuel
industribolaget.se

Postat av: Simon

Publicerad 2013-05-22 06:55:16

El, då kan du ju ta en burito istället?!

Postat av: industribolaget

Publicerad 2013-05-22 08:07:43


Simon,

I like the way you think! :)

Mvh

Samuel
industribolaget.se

Postat av: Tor

Publicerad 2013-05-22 22:19:58

Tror jag ska testa denna i helgen. Förresten, inte för att snoka för mycket men får jag fråga var i Sthlm du bor? Jag har sedan en tid tillbaka följt din blogg. Några sköna boktips inför sommaren. Jag har ett till dig: De imperfekta av Tom Rachman.

Postat av: industribolaget

Publicerad 2013-05-23 15:06:18


Tor,

De imperfekta är riktigt bra!
Jag bor på Gärdet.
Om du inte läst Världskrig Z så är den ett tips. Blir ju en blockbuster till stommaren med Brad Pitt. Tror dock inte den kommer vara i närheten av boken.
Sen gillar jag Bobo Karlssons reseskildringar i Urban Safari. Tipsar även om Bright Lights, Big City av Jay McInerney. Kul 80-tals bok om galningar på Manhattan. Och så en favorit om du gillar mat Kitchen Confidential.

Mvh

Samuel
industribolaget.se

Postat av: Marcus

Publicerad 2013-05-25 23:57:36

Får man fråga vad du har pluggat och hur det var att plugga i Kalifornien?

Postat av: industribolaget

Publicerad 2013-05-27 11:11:18


Marcus,

Jag lästa på Pol.mag-programmet i Lund med inriktning på statsvetenskap. Det blev en Pol.kand till slut samt en en kandidat i Media och kommunikationsvetenskap.

Näst sista terminen åkte jag på utbyte via Lunds Universitet till University of California Santa Barbara. Ett fantastiskt år. Kanske det bästa under studietiden. Bra väder, kul kurser (fokuserade på politisk kommunikation, statsvetenskap, reklam och opinionsbildning), fantastisk fint campus precis vid havet och mycket att se och göra runt i kring.

Mvh

Samuel
industribolaget.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

[email protected]

Jag heter Samuel Garlöv. På kvällar och helger leker jag med den här högst personliga bloggen. Industribolaget är en blogg om allt jag tycker är extra kul i livet som mode, matlagning, cocktails, resor, hotell, böcker och magasin. Den är min hobby. Om du har några frågor eller funderingar så är du varmt välkommen att mejla [email protected]

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela