Industribolaget firar 5 år!

Publicerad 2013-06-20 15:10:00 i Allmänt,

Bloggandet har gått lite på tomgång den senaste tiden. Mycket att göra på jobbet inför semestern gör att hjärnan inte alltid är så sugen på att dra igång med att skriva inlägg framåt kvällskvisten.

 

Under denna, den senaste bloggtorkan, har Industribolaget hunnit fylla fem år. Fem år! Helt sjukt egentligen. När jag startade bloggen delade jag ett studentrum borta i Santa Barbara med en partyglad irländare. Jag bodde kanske på jordens bästa ställe men kände mig gammal och lite stressad över alla polare som flyttade till Stockholm och fick jobb hemma. Urdumt så här med lite perspektiv, men så var det då. Bloggen var ett sätt för mig att bota hemlängtan och hålla igång skrivandet. Då för fem år sedan fanns det inte så många ”modebloggar” för killar. Jag tänkte att jag startar en och bloggar på tills det att jag flyttar hem till Sverige igen. Så blev det inte. Jag fastande. Och det som hållit mig kvar var glädjen och all fin respons jag fått genom åren från er läsare. Ganska snabbt hittade jag min egna lilla ”nisch”. Jag skrev mer om situationerna i vilka jag bar mina kläder snarare än om själva kläderna i sig. Sen drömde jag en hel del också. Drömmar om resor, mat och dryck. Drömmar om livet som var och som skulle komma.

 

Industribolaget är ingen stor blogg. Det har den aldrig varit. Men den är min blogg. Och trots sin ringa storlek så har bloggen öppnat dörrar. Jag har fått möjligheter att testa nya saker jag aldrig trott att jag skulle få göra.  Det har varit både utvecklande och lärorikt. Under Industribolagets fem år så har stiluttrycket ”broken preppy” myntats, jag har tillverkat slipsen Lyman och The Manweek Bag, spelat in film tillsammans med GANT och kämpat på Facebook för att få J.Crew till Sverige. Utöver det så har det blivit korta intervjuer med idoler som Mauro Scocco, Michael Bastian och Martin Gelin.

Bild: På vinprovning i Napa våren 2008 när Industribolget startades.
 

Det är verkligen mycket som har hänt under dessa fem år. Killar i Sverige har blivit ännu mer modemedvetna. Riktiga proffs i allt från stilkoder till matlagning och dryckesval. En positiv utveckling för alla oss som är intresserade då det resulterat i ett bredare och snyggare utbud av plagg och accessoarer ute i butikerna. Instagram har, bredvid Facebook och Twitter, gjort det ännu enklare, och snyggare, att berätta för omvärlden vem man är och vad man gör. Något som också påverkat vår stil och konsumtion.

 

Mina favoritklädmärken som GANT Rugger och Our Legacy står sig fortfarande starka och uppmärksammas internationellt. Samtidigt har gamla klassiker som Oscar Jacobson gjort en resa till det bättre och hittat en målgrupp i min egen ålder. Brothers har lanserat The Tailor Club vilket höjt både kvalitet och modegraden hos kedjan. Även i träningsvärlden har stil och kläder fått ett ökat fokus. Här har Nike gjort ett jättefint, och smart, jobb. Jag tycker att det blivit roligare att träna vilket på grund av alla nya grejer vilket också fått mig att inse vilken sjuk materialist jag är.

 

För mig personligen har nu matlagningen tagit en allt större plats. Hör kanske till då jag fyllt 30 och som inflyttad Stockholmare förväntas börja baka mitt eget bröd och sätta långkok. Men en förklaring är också att jag sedan förra året, för första gången efter det att jag flyttade hemifrån, haft tillgång till ett riktigt kök. Ingen kokvrå. Utan ett kök med egna vassa knivar och ordentlig arbetsyta. Det har resulterat i nyvunnen matglädje vilket ni säkert märkt av även på bloggen.

Bild: Nyårsafton i New York 2007/2008. Kostym och slips: Filippa K
 
 
Vad händer framöver? Jag vet faktiskt inte. Men Industribolaget kommer leva kvar så länge jag tycker det är kul. Det är jag i alla fall säker på. Jag kommer fortsätta att skriva om det som intresserar mig och tipsa om saker värt att tipsa om. Har ni synpunkter, frågor och önskemål finns alltid kommentarsfältet eller mejlen [email protected] . Jag har som ambition att alltid svara men jag skulle råka missa så är det bara att skicka en liten påminnelse.

 

Med det sagt vill jag önska er alla en glad midsommar! Hoppas ni får njuta av fint väder, god mat, iskall öl, sällskap och dans.

 

Tack!

 

Mvh

 

Samuel

 

Lite fler bilder från back in the day då jag startade Industribolaget. Inget skägg och ett par kilo lättare i steget :)

 

Bild: Kopierar stilen rakt av från GQ våren 2008. Kostym: H&M, Slips: J.Crew, Skjorta: Banana Republic
 
Bild: The Swedish Hammer på Ceasars Palace i Las Vegas vintern 2007. Kavaj: H&M, Slips: Filippa K, Skjorta: H&M
 
Bild: Tentapluggar som man ska. Med Samuel Adams och en hemsk Ralph Lauren-piké.
 
 
Bild: Democratic Convention i San Jose. Njuter av bourbon och låtsas vara Sam Seaborn. Då var jag sjukt stolt över min "grå" kostym från H&M. Idag ser den lite glansig ut tycker jag. Bra också med strumpor som matchar inredningen.
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Anton

Publicerad 2013-06-20 20:52:03

Tack för en fantastisk blogg!
Keep up the good work!

Postat av: Magnus

Publicerad 2013-06-21 11:12:07

Tack Samuel! Hoppas du fortsätter skriva och gör inlägg, även om de sker mer sällan. Men så länge ditt arkiv ligger kvar så har jag att göra :)
Upptäckte din blogg hösten 2011 och har följt dig sedan dess. Mycket inspiration har jag hämtat från den och framför allt "Broken Preppy". Damerna på jobbet fattade inte vad jag sa när jag försökte förklara men skitsamma, snyggt är det!

Postat av: Glenn

Publicerad 2013-06-22 17:00:40

Ha d gott.

Postat av: André

Publicerad 2013-06-23 15:54:50

Bästa bloggen! Få inlägg men bra med krut i dem!
Tack för all inspiration :)

Postat av: Anton

Publicerad 2013-06-23 22:50:19

Stort tack för dessa åren! Har följt dig nästan från starten och bloggen besöks dagligen. Drömmer mig ofta bort till någon bar i en storstad iklädd kavaj, mössa på snedden och en öl i handen. Vill också säga att aldrig har tacos varit så intressant som nu. Gillade framförallt när du började ta kort din egna garderob.
Tack!

Postat av: Martin

Publicerad 2013-06-24 11:51:26

Bra jobbat Samuel! Följer bloggen troget =)

Postat av: Simon

Publicerad 2013-06-24 13:35:06

Tack för allt so far! Har följt dig sen 2009 och gillar verkligen det du gör! Är ett ett stort fan av allt, utom outfitbilderna på underkroppen tagna rakt uppifrån. Man man kan ju inte få allt :) Keep up the good work!

Postat av: Micael

Publicerad 2013-06-24 17:49:05

Bra jobb Samuel. Du har verkligen din egen nisch på marknaden och jag uppskattar alla vinklar du har på sidan. Min matlagning har påverkats av Jonas Cramby som guru och du som utövare. Dessutom har du injicerat min lägenhet med en Fru Lotta spritvagn. En sån sak måste jag tacka dig för.

Postat av: Kalle

Publicerad 2013-06-24 22:22:55

Antalet gånger jag kommenterat på en blogg går nog att räkna på ena handens fingrar och nu kände jag att det var dags igen. Tack för trevlig läsning och fina bilder!

Postat av: Christian

Publicerad 2013-06-24 22:30:36

Härligt att se! Har själv gjort lite samma resa som dig och studerade också när jag började läsa din blogg, för nästan fem år sedan!

Jag flyger en del med jobb och numera åker jag nästan alltid ut i väldigt god tid för att passa på att ta en kaffe eller en öl innan resan börjar, flygplatser är något alldeles speciellt!

Personligen är jag inte mycket för sociala medier eller att läsa opersonliga bloggar, men det är något speciellt med ditt sätt att skriva och just hur du kan sätta plagg i levande situationer som gör att jag inte kan få nog!

Lev väl!
Christian

Postat av: industribolaget

Publicerad 2013-06-25 08:51:24


Christian, Kalle, Micael, Simon, Martin och Anton

Tack!

Mvh

Samuel
industribolaget.se

Postat av: KoffeH

Publicerad 2013-06-27 21:43:34

har bara följt dig på din blogg/instagram/twitter sen i december förra året. men jäklar va mycket inspiration jag har fått på denna tiden.
verkligen ett stort tack för allt och hoppas du finner intresse att göra oss glad i många år framåt med inspiration!

Postat av: L

Publicerad 2013-07-03 01:33:38

Grattis!

Jag har följt din blogg sedan jag var fjorton år. Nu är jag är sjutton. Under årens lopp har du bl a fått mig att börja skriva (något som jag numera gör varje dag) och introducerat mig till Bon Iver. Det är inga dåliga bedrifter, om jag får säga det själv. Du har varit en bestående och bitvis faktiskt ganska viktig del av mina tonår och för det är jag dig evigt tacksam.

MVH

L

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

[email protected]

Jag heter Samuel Garlöv. På kvällar och helger leker jag med den här högst personliga bloggen. Industribolaget är en blogg om allt jag tycker är extra kul i livet som mode, matlagning, cocktails, resor, hotell, böcker och magasin. Den är min hobby. Om du har några frågor eller funderingar så är du varmt välkommen att mejla [email protected]

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela