Industribolaget i köket: Tacos med älgchili

Publicerad 2013-01-29 08:14:00 i IB Köket,

Jag älskar tacos. Det är bland det godaste jag vet. När jag pluggade i USA 2007/2008 fick jag upp ögonen ordentligt för det mexikanska köket. Intresset för maten tog jag med mig hem och för två vintrar sedan åkte jag till Mexico nästan enbart för matens skull. Och lite för solen. Hemma lagar vi därför mycket mexikanskt.  Jag har dock behövt trappa ner det en aning så jag inte överdoserar men i helgen var det dags igen. I frysen fans grytbitar av älg som jag fått av min kära moster. Valet stod mellan kalops eller älgchili. Det blev älgchili. Så här kommer receptet som gäller för ca 1 kg kött. Går självklart att byta ut älgen mot högrev om man så vill.
 
 
Älgchili
 
1 kg älgkkött i grytbitar
1 jalapeno
2 röda chili
1 habanero
1 rökt chipotle
4 vitlöksklyftor
1 msk torkad koriander
1 msk oregano
1 msk chilipulver
1/2 msk spiskummin
Köttbuljong
1 öl 33cl (valfri lager)
1 msk vetemjöl
 
Fräs köttet i en gryta tillsammans med de torkade kryddorna tills köttet får färg. Tillsätt finhackad chili, jalapeno, habanero, vitlök och den rökta chipotlen (som du kan ha kokat i lite vatten innan). Pudra över med 1 msk vetemjöl och rör om. Häll över 1 öl. Låt koka någon minut. Tillsätt sedan köttbuljong så at det täcker köttet. Låt puttra på spisen så länge du kan. Rör om då och då. Ibland kan du späda med mer buljong. För mig börjar det bli bra efter ca 4h. Den här älgchilin tog nästan 6h.
 
Servera med guacamole och pico de gallo.

Kommentarer

Postat av: Johnny

Publicerad 2013-01-29 11:12:07

Kan du vara lite mer specifik med 1 öl? Sort, storlek osv :D

Postat av: industribolaget

Publicerad 2013-01-29 12:17:14


Johnny,

Jag brukar använda en lager, märke spelar ingen roll, på 33cl.

Mvh

Samuel
industribolaget.se

Postat av: Johnny

Publicerad 2013-01-29 12:37:21

Tusen tack!

Postat av: Simon

Publicerad 2013-01-29 14:58:39

Jag brukar använda porter (Carnegie går alldeles utmärkt)! Ger en härligt mustig smak tycker jag.

Spännande för övrigt! Har länge varit sugen på att koka chili på just älg. Blev det gott? Märktes det nån skillnad? Kan tänka mig att kryddningen överskuggar en del av viltsmaken?!

Postat av: industribolaget

Publicerad 2013-01-29 15:43:56


Simon,

Anledningen till att det blev älg var då det var det enda som fanns i frysen. Viltsmaken försvinner helt måste jag säga. Så egentligen är det ingen vits att göra på vilt. Men som sagt, det fanns inget annat. Men gott var det ändå :)

Mvh

Samuel
industribolaget.se

Postat av: Andreas

Publicerad 2013-01-29 19:22:43

Det vattnas i munnen!

På tal om Mexico... jag lurar lite på resa till Mexico i vår. Aldrig varit där. Tänkte flyga från NY till Cancun, och därifrån vidare till Tulum, som tydligen ska vara lite mindre sjavigt och mindre mega-resort-känsla. Sol, mat, bad och tid för läsning är tanken. Alla tips uppskattas!

VH,
Andreas

Postat av: F

Publicerad 2013-01-30 00:55:28

Classic Cramby :)

Postat av: industribolaget

Publicerad 2013-01-30 08:03:13


F,

Ja hans blogg och bok är verkligen en inspiration.
Ska dock tilläggas att jag gillat mexikanskt längre än så :)

Andreas,

Tulum är grymt! Var där för 2 år sedan. Bästa semestern någonsin!
Här är lite bilder http://industribolaget.blogg.se/2011/february/hemma-igen.html
Bodde på ett hotell som hette Luna Maya. Kanon! Alla små bungalowhotell som ligger söderut längs vägen och den stora stranden från Luna Maya är säkert lika bra om inte bättre.
Mateos är en riktigt mysig restaurang men taqueriorna inne i byn är godast även om strandutsikten saknas där.

Mvh

Samuel
industribolaget.se

Postat av: Andreas

Publicerad 2013-01-30 11:25:40

Stort tack Samuel!

Det verkar lovande. Ska googla och eventuellt boka i helgen!

VH,
Andreas

Postat av: C

Publicerad 2013-01-31 14:12:32

Hmm vad var det som händer där vid bananpankakeinlägget egentligen? Nu verkar kommenterandet vara tillbaka på normalnivån igen.. Som en av dina trogna läsare blev jag lite paff av mängden kommentarer. :) Du har en kanonblogg förresten (det tåls att upprepas!), och jag gillar den nya dryck- o matgrejen starkt!

Postat av: industribolaget

Publicerad 2013-01-31 15:31:55


C,

Jag tror kaoset beror på att just det inlägget länkades upp på startsidan för blogg.se där som är bloggverktyget jag använder. Det är jag och sen 1,5 miljon svenska tjejer som använder det tydligen :)

Mvh

Samuel
industribolaget.se

Postat av: Marina

Publicerad 2013-01-31 19:14:40

Ser ut och låter himla gott!

Postat av: Roffe

Publicerad 2013-02-02 00:26:23

Jag är bajsnödig.

Postat av: Billigasport kläder

Publicerad 2013-02-04 14:52:46

Det saftas i munnen, perfekt mat efter en hård träning.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

[email protected]

Jag heter Samuel Garlöv. På kvällar och helger leker jag med den här högst personliga bloggen. Industribolaget är en blogg om allt jag tycker är extra kul i livet som mode, matlagning, cocktails, resor, hotell, böcker och magasin. Den är min hobby. Om du har några frågor eller funderingar så är du varmt välkommen att mejla [email protected]

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela