Industribolaget i köket: Old Fashioned

Publicerad 2013-02-19 20:27:00 i IB Köket,

Under vintern har jag haft en ganska trevlig tradition med mig själv. Några gånger i månaden har jag stannat till på lite olika barer i stan för att testa och lära mig göra en klassisk Old Fashioned. Det har varit kul, gott och lärorikt. Bäst i test av de jag smakat så här långt har Svartengrens varit. Här kommer min egen hemmaversion. 
 
Old Fashioned:
 
1 råsockerbit
3-4 droppar Angostura
6 cl Bourbon
Apelsinskal
Stor jädrans isbit (På bilden har jag försökt frysa egen is i en glasslåda. Det gick sådär.)
 
Lägg sockerbiten i botten på rörglaset. Droppa på Angostura och lite lite vatten. Lös upp isbiten så att du får en liten sockerlag på botten. Tillsätt bourbon och is. Rör om med din sked så att det blir väl kylt. Sila över din stora isbit i glas. Skär en bit apelsinskal, vrid skalet så att det pressas ut lite "olja". Du vet att du gjort rätt när det börjar dofta apelsin. Garnera sedan med samma bit och njut framför brasan. Det har tagit mig ett par försök att få rätt proportion med Angosturan. Men det tar sig.
 
 

Kommentarer

Postat av: Mixologen

Publicerad 2013-02-20 00:38:53

Lägg en servett på rörglaset, placera sockerbiten på servetten och dränk med angostura. Ca 4 dashes. Servetten suger upp det överflödiga. Själv tycker jag iallafall att det blir en perfekt mängd! Hur blev den föresten grumlig? Tänkte att den såg mycket klarare ut i rörglaset.

Postat av: industribolaget

Publicerad 2013-02-20 08:14:01


Mixologen,

Det ska testas! Grumligheten får nog skyllas på kameran och instagram :)

Mvh

Samuel
industribolaget.se

Postat av: Andreas

Publicerad 2013-02-20 17:07:25

Samuel,

Jag ser ofta Four Roses i bakgrunden på dina whiskeybaserade drinkar. Överlägsen? En personlig favorit? Eller bara slumpat sig så? Jag blir sugen på Old Fashioned men har inte stenkoll på bourbon. Ska köpa en flaska. Vilken?

Mvh,
Andreas

Postat av: industribolaget

Publicerad 2013-02-21 08:28:47


Andreas,

Jag gillar den. Four Roses Small Batch heter den. Den ligger i samma prisklass som Bulleit och Maker's Mark. Tycker Four Roses Small Batch och Marker's är godast att dricka som de är med lite is eller till Old Fashioned. Bulleit och Jim Beam samt Jack Daniels (som är en sour mash) brukar jag blanda drinkar på som Lynchburg Lemonade, Mint Julep eller bara en bourbon och cola som kan vara svingott ibland. Jag skulle köpa två flaskor en lite billigare (Jim Beam) och en lite dyrare och då är min favorit på systemet just nu Four Roses Small Batch. Men har du en bra bar där du bor skulle jag höra lite med bartendern om hen har några bra tips.

Mvh

Samuel
industribolaget.se

Postat av: Andreas

Publicerad 2013-02-21 09:38:59

Alright - tack för svar!

Mvh,
Andreas

Postat av: Nicke

Publicerad 2013-02-24 15:02:37

Andreas: generellt anses Makers Mark vara den mest prisvärda för drinkblandning. Det säger alla på internet :)
Själv tycker det knappt spelar roll om man ändå blandar groggar med cola och annat. Det blir knappt märkbar skillnad att ta nåt billigare.

Jag har svårt att uppskatta bourbon som den är. Den är för mild, och speciellt Four Roses kan vara lite TVÅLIG i smaken. Tycker en lite rökig whisky alltid är godare. (Rökigheten funkar dock aldrig i drinkar.)

Postat av: N

Publicerad 2013-03-21 15:37:27

Gå till Sjögräs eller Tjoget och be om en Old Fashioned. Blir inte bättre än så.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

[email protected]

Jag heter Samuel Garlöv. På kvällar och helger leker jag med den här högst personliga bloggen. Industribolaget är en blogg om allt jag tycker är extra kul i livet som mode, matlagning, cocktails, resor, hotell, böcker och magasin. Den är min hobby. Om du har några frågor eller funderingar så är du varmt välkommen att mejla [email protected]

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela