Industribolaget i köket: Hamburgare & Bourbon smash

Publicerad 2013-04-14 14:16:00 i IB Köket,

I går var det stor afton hemma i köket. Jag skulle ge mig på att testlaga hamburgare efter recept från nya kokboken Flippin' Burgers av Jon Widegren. Färskmalen högrevsfärs, handskurna pommes och hembakta bröd. På det skulle jag även testa ett nytt recept på Ginger beer från drinkboken PDT av Jim Meehan. En helkväll i köket helt enkelt.
Vi börjar med färsen. Den malde jag inte hemma utan köpte på saluhallen. Bara att fråga efter högrevsfärs till hamburgare så får du bra hjälp. Sen är det bra att börja sätta en deg till bröden. Då jag inte äger någon köksassistent så gick jag inte efter Jons recept utan istället använder jag mig av Jonas Crambys recept från boken TexMex från grunden. Varför? Jo för att jag lärt mig receptet nu efter ett par försök och för att det är lite enklare utan assistenten. Jag gör även mina bröd utan potatismjöl då jag alltid glömmer att köpa hem det. 
 
 
Hamburgerbröd 12 st:
 
2 dl vatten
3 dl mjölk
20 g jäst
2 msk strösocker
1 tsk salt
50g smält smör
600g vetemjöl special
1 ägg
 
Börja med att värma mjölken så den blir fingervarm. Blanda ut med jästen i en bunke tills det löst sig fint. Tillsätt socker, salt och fingervarmt vatten. Blanda. Tillsätt sedan mjölet. Jag använder decilitermått i vilken jag häller mjölet så det inte packas för hårt. Nu gäller det att röra ordentligt med sleven så att du får en fin slät deg. Tillsätt sedan ägget och fortsätt blanda som en tok. Du kommer känna när degen känns ok och släpper lite från kanterna på bunken. Låt nu degen jäsa under bakduk i 1h. Sedan formar du runda bullar av bröden. Jag har haft lite problem att det blir väldigt kladdigt och fått använda lite extra mjöl med händerna här. Antagligen inte enligt reglerna men det har inte påverkat smaken för min del i alla fall. Placera dina bröd på en plåt täckt med bakplåtspapper. Inte för tätt då bröden ska jästa ytterligare 1h på plåten.
Sätt sedan ugnen på 200 grader. Innan du kör in bröden fyller du en liten ugnsfast form eller skål med vatten som du ställer i botten på ugnen. Pensla bröden med ett ägg som du blandat upp i lite vatten precis innan de går in i ugnen. Grädda tills bröden fått fin färg. Brukar ta mig ca 15-20 min beroende på vilket humör deg och ugn är på för dagen. När du tagit ut bröden penslar du lätt med vatten och täcker över allt med bakduken igen. 
 
 
Hemgjorda pommes frites är svårt tycker jag. Tar lång tid med många moment. Jag har misslyckats några gånger med själva friteringen men börjar få in snitsen nu till slut och det blir riktigt gott. Oslagbart vill jag nästan säga.
Börja med att köpa fast potatis. Ställ in siktet på avlånga potatisar som passar bättre att skära. Tvätta och skala dina potatisar. Jag brukar lämna lite skal som en "hatt" i båda ändarna på potatisen. Det blir lite extra snyggt vid servering. Skär sedan din potatis i skivor på ca 1cm. Vänd på allt och skär på längden till pommes frites-form. Gör inte för breda pommes då det blir ett jäkla meck vid friteringen. När all potatis är skuren blötlägger du i 1h för att få bort stärkelsen. Efter 1h silar du bort vattnet och lägger potatisen i kokande vatten i ca 10 min. Glöm inte lite salt. Sila sedan bort vattnet igen och häll över på en plåt med hushållspapper. Nu är dina potatisar redo för fritering. Jag äger ingen fritös och använder därför min stora gryta från Le Creuset. Den fyller jag med ca 1,5l majsolja som jag värmer upp till ca 130 grader. Här gäller det att vara försiktig då det kan brännas ordentligt vid stänk. Börja fritera små mängder i ca 5-7 min. Låt dina pommes vila på plåten med hushållspapapper och fritera sedan en andra gång tills de får fin färg. Salta innan servering.
 
När det gäller hamburgarna så använde jag som sagt högrevsfärs. 400g till två personer räckte till 4 fina små sliders. Jag formade små bollar enligt Jons instruktioner i boken och var verkligen försiktig med att inte trycka till för hårt. Det handlar om fibrer som inte ska korsas och fett som inte ska pressas ut. Bra tips och intressant läsing faktiskt. I vilket fall. Nu bevöer du en stekhet panna på spisen utan någon form av matfett i. Jag stekte två bollar åt gången och sedan tryckte jag till med en bred degspade som jag har. Hamburgarna formas direkt i pannan och tekniken fungerade riktigt bra. Saftigare hamburgare har jag aldrig tidigare smakat hemma hos mig själv. När det var dags att vända på köttet tillförde jag cheddarosten. En riktigt plastig variant som jag hittade i ostdisken. Till en början såg den orange ut men osten ändrade färg i pannnan och blev mer aptitligt gul mot slutet.  Precis som det ska se ut.
 
Jag serverade allt i mina tacokorgar som jag klätt med smörpapper. Tillbehören bestod av skivad silverlök, tomat, saltgurka, majonäs, senap och ketchup. Det tog lite tid det måste jag erkänna men bröden går att frysa in vilket sparar tid till nästa gång. Och det smakade riktigt bra. Till min hamburgare drack jag en Dale's Pale Ale som Systembolaget äntligen plockat in i sitt ordinarie sortiment.
 
 
 
Sen får vi inte glömma fördrinken. En variant på Bourbon smash där jag istället för vanlig sockerlag använde mig av min hemmagjorda Ginger beer. 
 
För att göra en klassisk Bourbon smash behöver du:
 
4cl Bourbon
2cl sockerlag
1 näve färsk mynta
1/2 citron
 
Muddla mynta, citron och sockerlag i din shaker. Häll i bourbon och skaka med is. Sila över krossad is i ett whiskeyglas. Rör om och toppa med mer krossad is. Garnera med en myntakvist. Drick och njut.
 
Men i min "specialare" använde jag mig alltså av Ginger beer istället för sockerlag. Det blev riktigt gott. Och för att göra Ginger beer hemma så behöver du.
 
1l vatten
1 tom glasflaska med lock
4 limefrukter
1dl råsocker
1 stor bit färsk ingefära.
 
Skala och finhacka ingefäran. Koka upp vattnet och ta av plattan. Häll i ingefäran och låt dra i 1h under lock.
Efter 1h silar du ner vätskan i en bunka. Pressa ut så mycket juice du kan från ingefäran genom silen. Tillsätt limejuice och socker. Rör om så att sockret löser sig och fyll sedan din flaska, sätt på korken och låt allt gotta till sig i kylen. Ginger beer är alkoholfritt och finns även i kolsyrade varianter som går att köpa på Systembolaget och välsorterade mataffärer. En personlig favorit som passar bra till bourbon.
 
 
Glasen jag använder är egentligen inte till för att dricka ur. Det är ljuslyktor som jag köpt på Granit men "konverterat" till glas perfekta för Bourbon smash.
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Pettan

Publicerad 2013-04-14 16:41:59

Tjena, vart har du fått dina tacokorgar ifrån ? har du köpt dem någonstans eller "lånat" dom ?

Postat av: Philip

Publicerad 2013-04-14 16:42:01

Härligt inlägg! Gillar verkligen riktningen denna bloggen har tagit, mer mat!
Mvh, Philip

Postat av: Industribolaget

Publicerad 2013-04-14 16:55:09


Pettan,

Köpte korgarna på Lagerhaus för ca 3 år sedan.

Philip,

Tack! Kul att du gillar bloggen.

Med vänlig hälsning,

Samuel
Industribolaget.se

Postat av: Pontus

Publicerad 2013-04-17 19:07:18

Pröva brödet från Flippin någon dag. Har gjord det två gånger nu. En gång med matberedare och en gång utan. Blir sjukt gott och det var ingen skillnad mellan de två gångerna. Har gjord både potatorolls och brioche brödet från Crambys bok, men Flippins harhelt klart blivit bäst.
Har du förresten några tips på restauranger/barer i Köpenhamn? Ska dit i helgen och har inte så bra koll.
Sjukt bra blogg annars. Har följt dig från starten men aldrig kommentarat tidigare. Gillar den nya inriktningen med mat och drinkar dom tusan!
/Pontus

Postat av: Emilie

Publicerad 2013-04-25 15:38:44

Hej!

Vi har uppmärksammat din blogg tack vare kvaliteten på dina goda recept. Vi skulle bli jätteglada om du ville gå med i hittarecept.se så att vi kan länka till din blogg.

Hittarecept.se är en sökmotor som samlar recept från de bästa svenska bloggarna och sajterna. Flera hundra bloggar har redan gått med och dragit nytta av den trafik vi skickar till deras sajter.

För att gå med behöver du bara följa länken här: http://www.hittarecept.se/ga-med-i-matbloggstoppen

Med vänlig hälsning,
Emilie
Hittarecept.se

Postat av: Philip

Publicerad 2013-05-02 11:15:57

Hej!
Var har du fått tag i korgarna till burgarna?
Med vänlig hälsning, Philip

Postat av: Philip

Publicerad 2013-05-02 11:17:39

Ignorera frågan! Såg svaret i kommentaren ovan :)

Postat av: Jesper

Publicerad 2013-06-02 14:07:04

Grymt inlägg! Nu vet jag vad det blir till söndagsmiddag!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

[email protected]

Jag heter Samuel Garlöv. På kvällar och helger leker jag med den här högst personliga bloggen. Industribolaget är en blogg om allt jag tycker är extra kul i livet som mode, matlagning, cocktails, resor, hotell, böcker och magasin. Den är min hobby. Om du har några frågor eller funderingar så är du varmt välkommen att mejla [email protected]

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela