Intervju med Martin Gelin
Martin Gelin har arbetat som journalist i New York sedan 2001, för bland annat SvD, Aftonbladet, Sydsvenskan, Fokus, Arena, Elle, Café, Tv4, Sveriges Radio, ETC, Affärsvärlden, Veckans Affärer, Res, Dagens Media och Hufvudstadsbladet. Under tvår års tid följde han Barack Obamas presidentkampanj och gav ut en bok om detta "Det amerikanska löftet", 2009. Under 2010 arbetar Martin Gelin som nya medier-ansvarig för valkampanjen för de rödgröna partierna i Sverige: Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Vänsterpartiet.
Martin är en perfekt kandidat för Industribolaget Intervju och jag fick möjlighetet att ställa ett par snabba frågor.
Fanns det något plagg som gick igen bland kampanjrävarna i USA när du
följde kampanjen?
- Trenden har väl alltid varit att det inte är trendigt. Washington is
Hollywood for ugly people, säger man med falsk ödmjukhet i DC.
Washington-mode är en klassisk oxymoron.
Var åt du den bästa middagen, drack den bästa ölen/drinken under din
kampanjresa? Kan du tipsa om en bra hotellobby som man inte får missa?
Obama-kampanjen hade en inofficiell efterfest. Hotellobby:
tillbringade nästan en vecka på Peabody i Memphis, i väntan på att
McCain skulle bestämma sig för huruvida han skulle göra den första
TV-debatten eller inte. Det finns värre hotellobbyer att slösa bort
sin tid i.
Vilket är politikernas tätaste vattenhål i Washington?
skamsna senatorer på lunch. Inre baren på Old Ebbitt's Grill är också
kul, där brukar Georges de Paris, Vita Husets skräddare sedan
60-talet, stå med sitt böljande vita hår och dricka martinis.
Hur skiljer sig det politiska modet i USA mot Sverige?
Vem är den bäst klädde politikern genom tiderna?
Vem klär sig bäst i svensk politik?
Finns det några no no's för politker när det gäller mode?
fotograferades i sin vindsurfingoutfit.
Vem är din favorit i The West Wing?
snackar på ett sätt man nästan bara hör i Washington.