Utstyrsel: En funderare

Publicerad 2009-06-13 22:38:28 i IB Utstyrsel,

Jag är hemma ikväll. Har varit på IKEA och sen packat inför flytten på tisdag. Sitter på golvet bland banankartongerna och tittar på Rocky I. Det är en fin film, sjukt fin faktiskt. Rocky och Adriane slår vilken Hugh Grant relation som helst. Två ensamma själar som möts. Riktigt vackert. Rocky I får mig att tänka på vad som hände idag på IKEA.

Jag tänker ganska mycket. Eller funderar kanske man ska säga. I vilket fall, idag var jag på IKEA. En riktig lördagsutflykt med bilen tillsammans med mamma och pappa.
När vi satt och tog en fika inne på varuhusrestaurangen så lade jag märke till en ensam tjej. Hon åt en tallrik köttbullar, drack ett glas mjölk och vid sedan på en lite tallrik hade hon en chockladboll. Hon var helt själv, vilket jag tyckte va lite märkligt. IKEA är annars fullt av mammor och pappor, barnfamiljer, nyförälskade par och kompisar. Men där satt den här tjejen helt själv. En vanlig tjej verkade det som. Hon var söt och såg snäll ut. Och nu satt hon där och åt en tallrik köttbullar på IKEA en lördag förmiddag. Hon hade ingen tidning med sig, ingen bok, hon satt inte och smsade eller pratade i telefon. Hon bara satt där själv. Coolt.

När jag sen tillsammans med mamma och pappa följde den utstakade rutten runt från textilier till husgeråd till tag själv lagret så såg jag henne flera gånger. Hon gick själv med en stor vagn. Ingen kille, inga kompisar, ingen mamma och pappa.
Självklart började jag fundera. Tänk om hon verkligen är ensam i världen. Jag menar, vem åker själv till IKEA. Varför åker man själv till IKEA? Det gjorde mig lite sorgsen. Jag kunde inte riktigt slappna av och koncentrera mig på vilka mått på gardinstången det nu var ja skulle ha. Så har jag alltid varit. Jag kan inte släppa saker. Tankarna skenar iväg och jag förutsätter oftast det värsta. 


Jacka: Levis
Chinos: J Crew
Skor: Common Projects
Skjorta: Band of Outsiders
Klocka: Rolex Submariner


Jag var en av dom där som aldrig kunde ha kul på hemmafester i gymnasiet för jag tyckte så synd om den som hade festen på grund av allt som kunde förstöras eller bli stulet. Stackars den som måste berätta för sina föräldrar att,

- Det var 150 pers här igår som dansade sönder parketten och spillde folköl, Hooch och tyskt vin på er danska stereoanläggning.

 Men idag på IKEA tänkte jag om efter ett tag. Den ensamma tjejen som ätit köttbullar i restaurangen kanske inte alls var ensam. Egentligen hade hon en rikt socialt liv med jättebra kompisar som hon nu festar loss med på F12. Hon kanske bara ville vara med sig själv för en stund och köpa en liten hyllkonsol och en ny golvlampa. Jag hoppas att det var så.

För övrigt så kommer jeansjackan bli en ny stöttesten i sommargarderoben för min del i år.

Kommentarer

Postat av: Stefan

Publicerad 2009-06-13 23:17:28

Jag har faktist varit in på IKEA alldeles ensam, jag hade ett uppdrag...

Postat av: industribolaget

Publicerad 2009-06-13 23:34:34



Stefan,



Gött att höra :)



Samuel

Postat av: Austin Vu

Publicerad 2009-06-14 00:28:56

KANYE WEST STYLE

haha

Postat av: Fredrik på Boom

Publicerad 2009-06-14 02:21:05

Fan jag börjar nästan lipa Samuel, tänk om hon var så ensam.. Nä du har rätt, hon ville bara ha en ny hylla och var tvungen att åka själv för att hennes kompis hade fått maginfluensa,.. så måste det vara...

Postat av: Lillasyster

Publicerad 2009-06-14 11:11:38

Hehe det måste va för att vi är så empatiska i vår familj... här om dan så börja en bil koka ute på gatan... en gammal silvergrå mercedes men en gubbe i. Han bara satt där medan kylarvätskan rann längst gatan och ångorna sippra ut under huven. Genast förstod jag att han säkert va den mest ensamma gubben i hela världen...han hade säkert nyligen köpt bilen till ett alldeles för dyrt pris av några ungdomar ( av de sportiga fälgarna o klädseln i bilen att döma) . Säkert en dröm han haft att en gång till i livet få ha en Mercedes W126 i sin ägo. Och nu satt han där helt uppgiven...inga pengar hade han kvar och såg ingen utväg på problemet.



muuääääää



men sen upptäckte jag mobilen han hade i sin hand och bestämde mig för att han ringt sin underbara son som var på väg för och hjälpa till.. och bilen var inte viktig för honom alls.

Postat av: /M;

Publicerad 2009-06-14 11:17:37

jackan var jättefin! :D

Postat av: Emmy

Publicerad 2009-06-14 17:24:46

Inte för att vara så'n, men är det inte betydligt mer sympatiskt att klara av att åka ut till Ikea och handla det man behöver på egen hand än att vara så osäker att man känner sig tvungen att nervöst springa på F12 (eller vad som nu råkar vara stället för dagen) för att inte (Gud förbjude!) råka framstå som ensam (och därmed, underförstått, misslyckad eller missanpassad)? Jag tror i och för sig helt klart att det är mycket svårt att förstå för ("wannabe-")innemänniskor i storstäderna, men är det inte lite osympatiskt att anta det värsta om något bara för att man inte förstår det? "Självklart började jag fundera"... herregud.

Postat av: industribolaget

Publicerad 2009-06-14 17:57:09



Emmy,



Bra inlägg! Det var dock inte meningen att mitt inlägg skulle kretsa kring om F12 är hippt nog eller inte. Min tanke var att fundera kring ensamheten i sig.



Mvh



Samuel

Postat av: Johanness

Publicerad 2009-06-15 19:24:51

Det känner jag igen mig i, kan vara lite jobbigt ibland..

Postat av: linn

Publicerad 2009-06-17 12:35:49

Bra skrivet! Men visst, det kan vara väldigt jobbigt att fundera så mycket ibland, säkerligen jobbigare en för personen i fråga som man funderar om.

Postat av: jane

Publicerad 2009-06-17 19:31:21

Varför är det så farligt att vara ensam? Jag som är uppvuxen i stor familj och har en egen nu, uppskattar att få göra saker själv. Ikea, bio eller träna spelar ingen roll. Jag gillar även att ha sällskap, men inte alltid. Alla som är ensama är inte olykliga, som det oftast framställs i tidningar/tv-program. Stanna upp och njut av att bara vara ibland.

p.s grattis till lägenheten.

Postat av: Oskar

Publicerad 2009-07-01 23:10:30

Ush, en pro-hunter dinka. Sjukt överprisad moddning på en annars vacker submariner.

Postat av: Carolina

Publicerad 2010-06-24 10:17:10

Underbara du!



Jag är då ett år efter den allmänna tideräkningen och hittade din blogg förts idag(!) och därmed även detta inlägg, jag tänker, känner precis som du när jag ser dessa ensamma människor. Och när jag är själv undrar jag så om någon tänker sådär om mig. Det finns tydligen de som gör det, till min stora glädje. Klart, klart att man kan, vill och ska göra saker alldeles för sig själv och att man kan och ska njuta av det. Men glädjen i att människor inte har förlorat all empati för varandra gläder mig! Gläder mig så oerhört att jag måste kommentera detta inlägg ett åt för sent.



Attans att jag är gift, här har vi en man som tänker känner och funderar, dessutom, dessutom har han en blogg om kläder, drömmar och romantik, man kan få (ursäkta språket) kåtslag för mindre!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

[email protected]

Jag heter Samuel Garlöv. På kvällar och helger leker jag med den här högst personliga bloggen. Industribolaget är en blogg om allt jag tycker är extra kul i livet som mode, matlagning, cocktails, resor, hotell, böcker och magasin. Den är min hobby. Om du har några frågor eller funderingar så är du varmt välkommen att mejla [email protected]

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela